طرز تهیه آش رشته سماق
0
آش رشته سماق
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

همان طور که می دانید، آش یکی از خوراک‌های اصیل ایرانی است که در اکثر نقاط آن پخته می‌شود. آش انواع مختلفی دارد، از جمله آش رشته، آش رشته سماق ، آش ماست، آش شله قلمکار، آش جو، آش دوغ و…  ساده‌ترین آنها آش رشته است که از موادی مانند سبزی‌ها، حبوبات و رشته و کشک تشکیل‌شده و در بسیاری موارد از سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ برای تزیین آن استفاده می‌کنند که البته باید گفت که این امری سلیقه‌‌ای است.

آش از زمانی وارد فرهنگ دستور پخت ایرانی شد که یک وعده‌ی غذایی را ارزان بگذارند. بهتر است بدانید که در ایران حدود 400 نوع آش متفاوت پخته می‌شود که هر کدام در منطقه‌ای رواج دارند و بعضی‌ها مانند آش رشته و آش دوغ در تمام ایران پخته می‌شوند و تقریباً برای هر سلیقه‌ای یک نوع آش وجود دارد که به مذاق همه خوشمزه بیاید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه آش سماق تویسرکان

آش رشته سماق

آش رشته سماق یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه شهر سرکان واقع در شهرستان تویسرکان، استان همدان است که در آن از موادی مانند مغز گردو، رشته، سماق و حبوبات وجود دارد. آش رشته سماق به دلیل داشتن این مواد غذایی، خاصیت فراوانی دارد که در اینجا هم دستور پختش را برایتان خواهیم گفت و هم در مورد برخی خواص آن توضیحاتی خواهیم داد.

به دلیل وجود چغندر و سماق، این آش ملس می شود. در صورت تمایل برای تهیه این آش می توانید به جای رشته از بلغور گندم استفاده کنید که در آن صورت به آن آش سماق گفته می شود ولی اگر با رشته تهیه شود به آن آش رشته سماق می  گویند.

سماق

اگر تا به حال مزۀ سماق را چشیده باشید، حتماض متوجه شده اید که سماق مزۀ منحصر به فردی دارد. برخی طعم آن را کمی تند یا ترش مانند لیمو می دانند. سماق برای هر غذایی طعمی متفاوت دارد و باعث خوش طعمی غذاهایی می‌شود که در آن‌ها استفاده شده است. در پژوهش‌های انجام شده بر روی سماق مشخص شده است که سماق می‌تواند برای کنترل قند خون، سلامت قلب، پیش گیری از بیماری‌ها و حتی تسکین درد بسیار کارآمد باشد. به همین دلیل آش رشته سماق طعم خوبی دارد و شهرت زیادی به دست آورده است.

انواع گردو

مواد لازم برای تهیه این آش خوشمزه


رشته آشی
سماق
نخود
لوبیا
چغندر
مغر گردو آسیاب شده
سیر

طرز تهیه آش رشته سماق


برای پخت این غذا بهتر است نخود و لوبیا رو از شب قبل خیس کنید. چغندر را پوست بگیرید و آن را به صورت حبه ای خرد کنید. حال در این قسمت نخود و لوبیا و چغندر را با آب بپزید. در اواسط پخت، سیر له شده و گردوی آسیاب شده را به بقیه مواد اضافه کنید. در ده دقیقه آخر، رشته را هم به آن اضافه کنید. سماق را با آب سرد بشویید. سپس سماق را داخل ظرفی ریخته و روی آن آب جوش بریزید و به مدت حدود 15 دقیقه روی سماور یا حرارت غیر مستقیم قرار دهید. پس از گذشت این زمان، آن را درون آبکش ریخته و صاف کنید . آب سماق را به آش اضافه کرده و تفاله را دور بریزید . حال آش رشته سماق را داخل کاسه ریخته و آن را با مغز گردو و نعنا و پونه خشک تزیین کنید .در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید. نوش جانتان.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.