گردو و اطلاعات کامل در مورد انواع آن و درخت گردو
2
گردو
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

از نظر شکل ظاهری، مغز گردو از دو قسمت که برآمدگی و فرورفتگی دارند و ناهموار هستند تشکیل شده که رنگ آن تقریبا سفید است. مغز گردو با یک پوستۀ نازک کرم رنگ یا اگر گردوی تازه و تر باشد زرد رنگ پوشیده شده است. این دو قسمت گردو از یک ناحیه کوچک به هم وصل شده‌اند.

بهترین و معروف‌ترین گردوی جهان گردوی ایران است. این درخت در اوایل به خاورمیانه رفت و بعد به انگلستان و روم و آمریکا برده شد. این میوه درختی تک پایه دارد که در برخی موارد، بلندی آن می‌تواند به 10 تا 25 متر برسد. از بین انواع گردو فقط گردوی ایران مصرف اقتصادی دارد. گل های این درخت، نر و ماده است که جدا از هم روی درخت ایجاد می‌شوند. درخت گردو ارزش بسیار زیادی دارد. بهترین و باکیفیت‌ترین گردوی ایران، گردوی تویسرکان از شهرستان‌های استان همدان است. گردوی تویسرکان از نظر مرغوبیت و چربی مفید بهترین نوع در جهان است. ایران و چین و آمریکا به صورت عمده تولید کنندۀ این میوه هستند و اوکراین و ترکیه تولید کنندگان بعدی هستند.

گردوی تازه
گردوی تازه

انواع گردو

گردوهای تولید ایران، معمولی هستند.

انواع گردوهایی که در ایران پرورش داده می‌شوند:

گردوی سنگی و گردوی کاغذی و گردوی ماکویی و گردوی سوزنی و گردوی نوک کلاغی و گردوی مناطق مختلف ایران هستند.

ترکیبات شیمیایی

این میوه دارای اگزالات آهک و اسیدهای آلی و ویتامین E , D ,C , B ,A  است .مغز گردو مقداری آرسنیک دارد .برگ درخت گردو، اسید الاژیک و اسید گالیک و پارافین و کلسیم و پتاسیم و دیگر املاح معدنی را دارد و منبع خوبی برای تولید تانن است. پوست سبز آن دارای امولسیون قند و اسید سیتریک و فسفات ها هست .برگ و پوست گردو می‌تواند میکروب‌ها را از بین ببرد.

گردوی آرتیمان
گردوی تویسرکان با قیمت در باغ تازه چین

نوع آب و هوای مناسب برای رشد گردو

درخت گردو به گرما و سرمای زیاد بسیار حساس است. در زمستان میتواند تا 11-درجه را تحمل کند اما بعد از شروع فصل رشد، سرمای 2- و 3- درجه موجب سرمازدگی درخت می‌شود که این خسارت میزان محصول در آن سال را کاهش خواهد داد. البته این درختان در برابر سرما مقاومت متفاوتی دارند. علاوه بر این، دمای بالاتر از 38 درجه می‌تواند باعث سوختن پوست گردو و چروک شدن مغز آن شود که در برخی موارد، حتی باعث پوک شدن میوۀ آن نیز خواهد شد. اگر سرما در زمستان کافی نباشد، باعث گل دهی بی موقع و نامنظم درخت می‌شود و این امر باعث وارد آمدن خسارت به درخت و کمبود محصول خواهد شد.

درخت گردو

درخت گردو ارتفاع بلندی دارد که ارتفاع آن در برخی موارد به 10 متر تا40 متر می‌رسد. چوب محکم آن جزو مرغوبترین و معروفترین در بین چوب هاست. چوب گردو در صنعت مبل سازی استفاده فراوانی دارد. این درخت بیشتر به صورت پیوند تکثیر می‌‌شود.

میزان بار دادن درخت

بلوغ این درخت به نوع آب و هوای منطقه رشد آن بستگی دارد. دورۀ بلوغ تقریباً بین 3 تا 20 سالگی درخت است و بعد از بار دهی درخت آغاز می‌شود. بار دهی درخت در پنجاه سالگی در اوج خود قرار دارد. آمار گرفته شده از میزان بار دهی درخت در سنین مختلف نشان می‌دهد که گردو در سن 16 تا 20 سالگی 7 تا 10 کیلو،  26 تا 35 سالگی 15 تا 25 کیلو، 36 تا 60 سالگی 22 تا 45 کیلو باردهی دارد.

باردهی این درخت در ایران روی زمین حاصلخیز بین 10 تا 12 سال است.

گردوی تازه چین
گردوی تازه چین

باورها در مورد درخت گردو

در یونان باستان و مصر، شاخه و برگ درخت گردو را زیر پای کسانی که تازه ازدواج کرده بودند می‌گذاشتند و  باور داشتند که در این صورت عروس و داماد از جادو و شر در امان بوده و خوشبخت خواهند شد.

برخی معتقدند که شب ها نباید از زیر این درخت راه رفت و اعتقاد دارند که این درخت سرکش است و تنها افراد کار بلد و ماهر باید از آن بالا بروند و برخی این درخت را واسطه ی ازدواج قرار می‌دهند.

تصاویر محصولات ما را به صورت روزانه در اینستاگرام تازه چین مشاهده کنید.

پنیر حاوی کلسیم است و گردوی حاوی فسفر

برای این که کلسیم پنیر جذب بدن شود، باید همراه فسفر مصرف شود. اگر پنیر همراه گردو مصرف نشود کلسیم آن در خون از فسفر مغز استفاده می‌‌کند که باعث تضعیف ذهن می‌شود. پنیر دارای تیرامین است و زیاد بودن ترامین در مغز کند ذهنی به وجود می‌آورد. در بدن آنزیمی وجود دارد که تاثیر گذاری تیرامین را کم می‌کند. با افزایش مس در بدن کارایی این آنزیم بالا می‌رود. خوردن پنیر باگردو این آنزیم‌‌ها را افزایش می‌دهد، زیرا گردو سرشار از مس است.

گردوی خیس بدون پوست تویسرکان
گردوی خیس بدون پوست تویسرکان

آجیل و گردو

محققان ثابت کرده‌‌اند که مصرف آجیل می‎تواند با عث عملکرد خوب مغز شود. گردو باعث می‌شود که زوال عقلی که در اثر افزایش سن به وجود آمده بهبود ببخشد یا متوقف کند. همچنین باعث بهبود بیماری افسردگی می‌شود. طبق تحقیق و مطالعه‌ای طولانی که بر روی حدود 70 جوان سالم انجام شده، استفاده و مصرف این میوه باعث بهبود قوۀ درک انسان  می‌شود. در هنگام انجام تحقیقی به مدت ده ماه به موش‌هایی که مبتلا به آلزایمر بودند گردو می‌دادند. وقتی این دوره تمام شد در یادگیری و حافظۀ موش‌ها نتیجۀ مطلوب و بهبود خوبی ایجاد شد.  تحقیقات زیادی در مورد تاثیر مغز گردو بر روی مغز انجام شده است. در یکی دیگر از این مطالعات به مدت هشت هفته به موش‌های سن بالا آن را خوراندند. بعد از این تحقیق مشکلات ناشی از زیاد شدن سن در موش ها درمان شد.

این نتیجه‌های خوب به دلیل این است که مغز گردو دارای مقدار زیاد اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است. از قدیم این میوه مظهر عقل بود زیرا دقیقاً مثل مغز دانۀ آن در یک پوشش در داخل پوستۀ آن قرار گرفته و شکل خود مغز هم بسیار شبیه به آن است.  مواد بسیار مغذی ای در آجیل و خشکبار وجود دارد. به خصوص اسیدهای چرب موجود در آن‌ها که برای سلامت انسان عالی است. روغن آن در آشپزی و پخت پز استفاده می‌‌شود و همینطور در داروسازی به عنوان روغن حامل کاربرد دارد.

گردوی تازه و خیس تویسرکان (بدون پوست سبز )
گردوی تازه و خیس تویسرکان (بدون پوست سبز )

خرید گردو 

در تمام سال گردو در بازار موجود است. این میوه در بازار به صورت با پوست، بدون پوست، نمک زده و یا شیرین و … وجود دارد .اما سعی کنید برای خاصیت و کیفیت بهتر آن را با پوست خرید کنید. گردوی با پوست را می‌توانید تا چند ماه در مکان خنک و خشک سالم نگه دارید. گردوی شکسته شده را فقط در یخچال نگهداری کنید.

در این مقاله اطلاعات نسبی در مورد گردو در اختیار شما قرار دادیم. اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید به سایر مقالات تازه چین مراجعه کنید.

2 دیدگاه

  1. صادق سلطانی مهر 13, 1399 پاسخ

    سلام، منطقه ما جزو سردسیری هستش، چیکار کنیم سرما نزنه، دز اوایل بهار اکثرا سرما می‌زند، آیا گردویی داریم که با مناطق سردسیر اجین باشد، یعنی سرما باعث از بین رفتن محصول نشود، ممنون

    • حسن موحد مهر 13, 1399 پاسخ

      سلام و عرض ادب احترام
      برای مناطق که گردو را سرما میزند بهترین راه پیوند آنها با گردو چندلر است چون این نوع گردو دیر گل است . همچنین می توانید از پایه سوزنی در نظر گرفته و روی آن گردوی مرغوب پیوند بزنید ، به دلیل آنکه گردو سوزنی به سرما مقاوم است .

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.