انواع نژادهای گردو در دنیا
2
خرید گردو
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از مرکز تا شرق اروپا و قفقاز و شمال و مرکز ایران تا دامنهای هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه هایی از آن در آمریکای شمالی و جنوبی به طور طبیعی می رویند و کاشته می شوند. بهترین انواع گردو و مرغوبترین گردوی کشور گردوی تویسرکان در استان همدان است.

این نوع گردو، از نظر کیفیت و چربی مفید بهترین گردو است و از نظر تولید و کشت، گردو تویسرکان در رتبه دوم قرار دارد. شهرستان تسوج در آذربایجان شرقی خوانسار، تویسرکان، آذرشهر، اسکو و وانشاناز مراکز عمده تولید گردو و داری مرغوبترین نوع گردو هستند. فروشگاه تازه چین در این مقاله انواع گردو را معرفی کرده و در مورد هر یک توضیحاتی داده است.

این مقاله را حتماً بخوانید: خواص کامل گردو خشک


معرفی انواع گردو و ژنوتیپهای(نژاد) آن


گردوی دوولی هیبرید

گردوی دوولی هیبرید یکی از مرغوب ترین انواع گردو است که بر خلاف اکثر نژادها با گردو شرقی، یک پوسته نازک و کاغذی دارد که می تواند با انگشتان دست و پا شکسته شود. این درخت بسیار مولد و نیرومند است و در بسیاری از ویژگی های آن به سمت گردو فارسی مقاوم است.
این بهترین مقاومت در برابر گردو است و تحمل پذیری خشکسالی را نشان می دهد. در ماه دوم فصل برگ خود
را نگه می دارد تا زمانی که برداشت تمام شود. مهره های متوسط، گرد و بسیار پر است. دارای طعم خوب و
شیرینی است حتی وقتی تازه از درخت گرفته شده باشد. گردوی این نژاد با پوسته نازک پوشیده شده و به
راحتی می توان آن را شکست.


گردوی شیلی

نهال گردوی شیلی به دلیل کیفیت مرغوب مغز و عملکرد زیاد به عنوان یکی از خوبترین انواع گردو و نژادهای آن شناخته می شود. باردهی اقتصادی این نژاد گردو از سال پنجم شروع می شود در حالیکه باردهی اقتصادی سایر انواع گردو از سال نهم آغاز می شود. از ویژگی های خاص این درخت می توان به زود باروری مقاومت خوب به سرما بهاره و مقابل در برابر بیماری ها اشاره کرد. از دیگر ویژگی های آن پوست کاغذی (منحصربه فرد) وکیفیت بالای مغز آن اشاره کرد.

گردو چندلر

گردو چندلر یکی از انواع گردو است که از پیوند گردوی پدرو به دست آمده است و بسیاری از خصوصیات آن از لحاظ بارور بودن جوانه های جانبی، زمان ظهور برگ دیر برگ و برداشت محصول شبیه والد خود پدرو است.
قدرت رشد درختان چاندلر متوسط بوده و به طور نیمه راست رشد می کنند و یک نژاد بسیار امید بخش و برترین
نژاد تجاری محصوب می شود اما برای کاشت در مناطقی با سرمای شدید زمستان نیاز به مراقبت دارد و برای
مناطق کوهستانی مناسب نیست.

گردوی خوشه ای فرانسوی

میوه ها در گردو خوشه ای فرانسه علاوه بر انتهای شاخه ها، به صورت جانبی نیز ظاهر می شوند. در  این مورد از انواع گردو تعداد میوه ها در هر خوشه 5 تا۱۰عدد است. درختان این نژاد از نظر اندام متوسط ، با شاخ و بال گسترده ، قد کوتاه ، از نظر باردهی نسبتاً پر بار ولی  زود بارده است. این نژاد در سال اول و دوم پس از کاشت ، میوه می دهد. میوه آن متوسط ولی به صورت مجتمع در روی یک خوشه ، با شکل گردو مایل به بیضی با مغز پر و سالم ، به بار می نشیند، این گردو برخلاف گردو اسرائیلی. گردو های درشتی تولید می کند.

گردوی فرانکت

گردو فرانکت یکی از انواع قدیمی و بومی فرانسه است.، این مورد از انواع گردو با توجه به عوامل محدود کننده خاک و اقلیم برای اغلب مناطق گردو خیز به ویژه برای احداث نهالستانهای نیمه گسترده تا گسترده در سطح وسیع و تجاری  به منظور تهیه گردوی خشک و تازه و مغز گردوی مرغوب، بسیار مناسب است و توصیه می شود. گردو فرانکت زود به بار می نشیند، محصول فراوان می دهد. (حدود ۳تا 4 تن در هکتار در سال؛ لازم به ذکر است که بسته به تراکم کشت عملکرد در هکتار متغیر است).

گردوی سیاه و سفید شرقی

گردو شرقی سیاه و سفید ، یک گونه از درخت برگزیده درخانواده گردوی بومی به شرق آمریکای شمالی و بهترین نژاد و نواع گردو است . این گیاه به طور عمده در مناطق روستایی از جنوب انتاریو ، غرب تا جنوب شرقی داکوتای جنوبی ، جنوب به گرجستان ، شمال فلوریدا و جنوب غربی تا مرکز تگزاس رشد می کند . درختان وحشی در بالای دره اتاوا ممکن است یک جمعیت بومی جدا شده باشند یا ممکن است از درختان کاشته شده حاصل شود.

گردوی اسرائیلی تخم مرغی

میوه ها در این نژاد علاوه بر انتهای شاخه ها، به صورت جانبی نیز ظاهر می شود. تعداد میوه ها در هر خوشه 2 تا ۳ عدد است. درختان این نژاد گردو از نظر اندام متوسط ، با شاخ و بال گسترده ، کوتاه ، از نظر باردهی نسبتاً پر بار است. میوه آن خیلی درشت ولی به صورت مجتمع در روی یک خوشه ، با شکل گردو مایل به بیضی با مغز پر و سالم ، نسبت مغز به پوست متعادل و چربی آن نسبتا کم است. در این مدل از انواع گردو نیز همانند خوشه ای اسرائیلی مشکل سرما وجود دارد.

انواع گردو

گردوی پگان آمریکایی

گردو پکان یا گردوی گرمسیری تنها جنس از انواع گردو است که نیاز سرمائی پائینی داشته و در مناطق نیمه
گرمسیری، به خوبی رشد و نمو کرده و محصول مناسب با کیفیت بالائی تولید می کند. مغز این میوه از لذیذترین
خشکبارها بوده و ارزش غذائی بالائی دارد. میزان بالای اسید اولئیک در پکان از ویژگی های منحصر به فرد این
گیاه است. در برخی از نژاد پکان، میزان اسید اولئیک بیش از دو برابر گردوی معمولی بوده و به بیش از ۷۵درصد می رسد.

توصیه تازه چین: طرز تهیه خورش فسنجان خوشمزه

گردوی تویسرکان

گردوی محلی همدان و تویسرکان از نژاد محلی مرغوب انواع گردو در ایران حساب می شود اما به علت زود گل بودن و سرمازدگی نژآد اصلاح شده خارجی برای باغهای تجاری توصیه می گردد . متوسط تولید این نژاد 3 تن در هکتار است.

گردوی پاکوتاه قوداقوز

گردوی پاکوتاه یا قوداقوز (ژنوتیپ ضیا آباد) یکی از انواع گردو مرغوب است که به دلیل کیفیت مرغوب مغز و عملکرد زیاد به عنوان یکی از نژادهای خوب گردو شناخته شده است که حساسیت بالایی به بیماری بلایت دارد . باردهی اقتصادی این نژاد گردو از سال پنجم شروع می شود در حالیکه باردهی اقتصادی نژادهای دیگر از سال نهم آغاز می شود. و نهایت ارتفاع درخت به بیش از شش متر می رسد.

انواع گردو

گردوی فرنور

گردو فرنور یکی از انواع گردو تجارتی فرانسه است، از ویژگی های این نژاد داشتن رنگ مغز روشن، عملکرد خوب، مقاومت به بیماری بلایت گردو می باشد. مقاومت بیشتری نسبت به سرمای بهاره نسبت به نژاد دیگر دارد. شاتون های آن اغلب در اثر سرما از بین نمی روند و همچنین برای مناطق کوهستانی تا ارتفاع ۲۰۰۰متر برای آن
پیشنهاد می شود.

گردوی پدرو

گردو پدرو یک نژاد زراعی پرمحصول است اما زود گلی آن نقطه ضعفی است که برای کشت در مناطق سرماخیز ایجاد محدودیت می کند. میوه پدرو جانبی و کیفیت آن متوسط است.

گردوی نابغه تاجیک

میوه ها در گردوی نابغه علاوه بر انتهای شاخه ها، به صورت جانبی نیز ظاهر می گردد. تعداد میوه ها در هر خوشه ۵ تا 24 عدد است. درختان این نژاد از نظر اندام متوسط ، با شاخ و بال گسترده ، کوتاه ، از نظر باردهی نسبتا پر است. این انواع گردو در سال پنجم پس از کاشت، میوه می دهد. میوه آن نسبتاً کوچک ولی به صورت مجتمع در روی یک خوشه ، با شکل گردو مایل به بیضی با مغز پر و سالم، نژاد فوق برای اولین بار در ورامین تولید شده است.

گردوی فارسی

گردوی فارسی بهترین نژاد و انواع گردو است که نام آن منشأ خود را نشان می دهد و محبوب ترین انواع گردو است که در بسیاری از نقاط جهان رشد کرده است. این به عنوان منبع غذا در مسیرهای تجارت باستانی در سراسر آسیا مورد استفاده قرار گرفت و از این رو در چین در شرق و در غرب اروپا ایجاد شد. از اروپا، آن را به سمت غرب به شمال و جنوب امریکا و همچنین استرالیا به عنوان جهان جدید گسترش یافته است. معمولا گردوی انگلیسی نامیده می شود.

گردوی نابغه تاجیک

این گردو از انواع گردو محلی استان فارس است که در اغلب مناطق ایران کاشته می شود . این گردو طبع کوهستانی و نیمه کوهستانی دارد و ارتفاع آن تا 30 متر هم می رسد. گردو این درخت از مرغوب ترین انواع گردو در ایران است و مشتری خارجی زیادی هم دارد و از گران ترین گردو ها محسوب می شود.

گردو لارا

این نوع گردو اصالتی امریکایی دارد و باردهی‌اش بسیار خوب است. از گردوهای بلند است که البته به بیماری حساس است و نباید در مناطق سردسیر کاشته شود.

گردو هارتلی

این مدل از انواع گردو که اغلب در آمریکا و اروپا کاشته می شود از گردوهای بهاره است، میوه آن نیمه رس است ولی کیفیت خوبی دارد و کمی نیز به بیماری به ویژه نوع باکتریوز و شانکر حساس است.

گردو پاریزین

این گردو از انواع گردو فرانسوی است و رشد کندی دارد . باردهی دیری دارد و نوع میوه آن مستطیلی شکل و با اندازه تقریبی درشت است. این نوع گردو در مقابل بیماری مقاومت خوبی دارد.

گردو هاروارد

گردو هاروارد از انواع گردو پر بارده و پرچین است و نوع میوه آن بسیار درشت بوده و پوستی نازک دارد. این میوه نیز از گردوهای انگلستانی است.

گردو سانلند

این گردو نیز در بسیاری از کشورهای جهان کاشته می شود و قدی بلند و بیضی شکل دارد. پر محصول است و زود محصول آن می رسد و به سرما حساس است.

گردو یوگوسلاو

این گردو که با نام گردو سجنوو هم شناخته می شود دارای رشدی متوسط بوده و بیضی شکل است و پوستی تیره دارد.

مقاله ای جذاب برای شما: کاربردهای پوست گردو

گردو کانادایی

این مدل از انواع گردو در برابر سرما مقاوم تر است و باردهی خوبی داشته و زود به بار می نشیند. این گردو در مناطق کوهستانی بهتر رشد می کند و کیفیت میوه ای عالی داشته و از نوع پوست کاغذی است.

البته به غیر از این نوع گردوها بسیاری دیگر از انواع گردو در جهان و حتی ایران وجود دارد که اغلب یا پیوندی از این نوع گردو ها هستند و یا تنوع و کشت زیادی نداشته و شهرت فراوانی ندارد.

2 دیدگاه

  1. نودی خرداد 13, 1398 پاسخ

    عالییییییییییییییییی

  2. ع تیر 29, 1398 پاسخ

    خوب بود با عکس توضیح می دادید برای شناخت گردو فقط توضیح کافی نیست بلکه عکس هم در کنار توضیح لازمه
    متشکرم

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.