خواص درمانی گشنیز و تخم آن
0
خواص درمانی گشنیز

گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است اما در بیشتر نقاط ایران نیز می توان آن را به عمل آورد. گشنیز از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مصری ها نیز از آن استفاده می کردند.در این مقالۀ وب سایت فروشگاه تازه چین هم اطلاعاتی را در مورد خواص درمانی گشنیز برایتان فراهم کرده ایم.

برای خرید یا فروش گشنیز با ما تماس بگیرید: 09120324460

خواص درمانی گشنیز و موارد استفاده از آن

 بقراط فیلسوف و حکیم بزرگ دوران باستان این گیاه را می شناخت و برای درمان بیماری های مختلفی از آن استفاده کرد. در قرون وسطی، ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند. پزشکان قدیم بر این باور بودند که گشنیز می تواند از سرایت بیماریها جلوگیری کند، از این رو به افراد مبتلا به آبله توصیه می کردند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.

همچنین بخوانید: گشنیز چیست؟


گشنیز گیاهی است علفی و یک ساله، به رنگ سبز که ارتفاع آن تا 80 سانتی متر نیز می رسد. برگ های این گیاه به دو شکل می رویند. آنهایی که در قاعده ساقه رشد می کنند، به شکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی می شود. قسمت مورد استفاده گیاه، ساقه، برگ و میوه آن است. میوۀ گشنیز گرد و به رنگ زرد است. گیاه تازه آن بوی مطبوعی ندارد و تقریباً بد بو است، ولی پس از خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود.

موارد استفاده گشنیز

گشنیز تازه گیاه معطری است که ایرانیها در غذاهایی مانند کوکو و آش از آن استفاده می کنند. تخم آن را نیز تفت داده و پودر می کنند و به عنوان ادویه خصوصاً در غذاهای هندی، در ادویه گرام ماسالا استفاده می کنند. مخلوط پودر تخم گشنیز و زیره سبز نیز در غذاهای ایرانی مثل خورش ها، عدسی  و عدس پلو  استفاده می شود.

خواص درمانی گشنیز

گشنیز و تخم گشنیز از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

خواص درمانی گشنیز: تخم گشنیز

–   تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل  مخلوط کنید که برای تقویت بدن بسیار مفید است.
 از خواص درمانی گشنیز این است که خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و خوردن آن همراه با غذا به هضم آن کمک می کند. تخم گشنیز معده و روده را ضد عفونی می کند و می تواند کرمهای آن را از بین ببرد. برای این منظور 2 تا 5 گرم تخم بو داده آن مصرف شود.


تخم گشنیز ادرار آور است.
–  از دیگر خواص درمانی گشنیز آن است که برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند، بدین صورت که 10 تا 30 گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید.

از خواص درمانی گشنیز آن است که برای بر طرف کرن تب و سرماخوردگی مفید است. برای این منظور، یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف، اثر معجزه آسای آن را ببینید.
 تخم گشنیز، شیر مادران شیرده را زیاد می کند، برای این منظور باید 2 تا 5 گرم از آن را با کمی عسل میل کنند.
 تخم گشنیز نیرو دهندۀ قلب و نشاط آور است.

 تخم گشنیز قاعده آور است.
خوردن جوشانده تخم گشنیز یا تخم گشنیز بو داده اسهال خونی و بیماری های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می بخشد، چون برای از بین بردن میکروبها قدرت بالایی دارد.
 برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید.

گشنیز و تخم گشنیز

خواص درمانی گشنیز : برگ و ساقه آن

از خواص درمانی گشنیز آن است که آب گشنیز خواب آور  است. برای این منظور 30 گرم آب گشنیز خام را همراه با شکر میل کنید.  توجه داشته باشید که مصرف بیش از این مقدار می تواند موجب حالت سستی شود.

 مسکن و آرام کننده است.
– خوردن گشنیز با غذا از ترش کرن جلوگیری می کند و کلاً گشنیز جلوی مسمومیت های غذایی را می گیرد.
 برای بر طرف کردن بوی بد دهان سوپ یا آش گشنیز بخورید.
 گشنیز تشنگی را بر طرف می کند.
 برای کاستن از نیروی جنسی خوردن گشنیز اثر قوی دارد.
 گشنیز ضد نفخ است و دل درد را بر طرف می کند.
 از خواص درمانی گشنیز این است که خوردن آن برای دهان و دندان بسیار مفید است. هم لثه را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و  می تواند درد دندان را بر طرف کند.

این مقاله را نیز بخوانید: خواص آلو بخارا: 28 فایدۀ آلو بخارا برای سلاامت بدن

نظریه بزرگان در مورد خواص درمانی گشنیز

زکریای رازی پزشک و دانشمند مسلمان، گشنیز را برای آرام کردن سردرد و رفع سستی تجویز می کرد. البته در حدیثی آمده است که امام موسی کاظم ( ع ) فرمودند: خوردن سیب ترش و گشنیز موجب حالت نسیان و فراموشی می شود.

چند فرمول دارویی

خواص درمانی گشنیز برای بر طرف کرن درد دندان: 10 گرم تخم گشنیز را در چهار لیتر آب بریزید و منتظر بمانید تا بجوشد و حجم آن به یک لیتر برسد. سپس آن را کمی سرد کنید و در دهان مزه مزه کنید تا درد دندان بر طرف شود.

خواص درمانی گشنیز برای بر طرف کردن بواسیر: 10 گرم تخم گشنیز را بو دهید تا رنگش قهوه ای شود. سپس آن را پودر کنید و با مقداری سرکه مخلوط کرده و چند روز آن را بنوشید. این کار برای درمان بواسیر بسیار مفید است.

برای شستن دهان و دندان: یک قاشق چایخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه دم کنید. سپس آن را برای شستن دهان، دندان و گلو غرغره کنید.

این مقاله را نیز بخوانید: آشنایی با خواص شیرۀ توت برای سلامت بدن

ترکیب شیمیایی

مواد موجود در 100 گرم گشنیز :
آب : 7/5 گرم
سلولز: 38 گرم
مواد چرب: 15 گرم
اسیداگزالیک: 1 گرم
کلسیم: 170 میلی گرم
ویتامین A : 200 واحد
ویتامین  C: 500 میلی گرم

مواد چرب گشنیز اسید اوئیک، اسید پالتیک و اسید لینولئیک است.

نکته

مصرف به اندازه گشنیز هیچ گونه ضرری ندارد، اما بهتر است بدانید که مصرف زیاد از حد آن باعث حالت مستی توام با خستگی شدید می شود و گاهی به خواب عمیق، گنگی و بی حسی منجر می شود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.