طرز تهیه آبگوشت گردو و به
0
آبگوشت گردو و به
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

آبگوشت گردو و به یکی از غذاهای سنتی استان مرکزی است که به دلیل داشتن مواد تشکیل دهندۀ مغذی، خواص بسیار زیادی دارد که از میان این مواد می توانیم به گردو و به اشاره کنیم که از نام این غذا هم پیداست.

همان طور که می دانید، آبگوشت انواع مختلفی دارد و در مناطق مختلف به شیوه های مختلفی تهیه می شود. بدیهی است که هر شهری و هر استانی بنا بر اساس ذائقه و سنت خود یا حتی برخی میوه ها و مواد غذایی خاصی که در آنجا تولید می شود، نوع خاصی از آبگوشت را با این مواد تهیه می کند؛ مانند همین آبگوشت گردو و به . در اوقاتی از سال که به تدریج به فصول سرد سال نزدیک می شویم و پاییز و زمستان در حال رسیدن هستیم، توصیه می کنیم که از پخت و خوردن انواع آبگوشت های محلی غافل نشوید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه آش سماق تویسرکان

آبگوشت گردو و به

گردو و به میوه هایی هستند که در فصل پاییز به وفور یافت می شوند. همانطور که شاید بدانید، بِه یکی از میوه هایی است که در فصل رسیدنش می توانیم استفاده های فراوان از آن ببریم. علاوه بر مربا، می توان با این میوه خورش و آبگوشت نیز تهیه کرد. البته توجه داشته باشید طعم آبگوشت گردو و به که با استفاده از میوه به تهیه می شود، با غذاهای دیگر کمی تفاوت دارد و طعمش تقریبا شیرین رو به ملس است. اما با این حال، اگر با این طعم مشکل دارید، با افزودن مواد دیگر می توانید (این مورد دلخواه است، با توجه به سلیقه و هنر آشپزی خودتان) تا حدودی طعم آن را به مزاج خود تغییر دهید تا طعمش مورد دلخواه خودتان شود.

در برخی مناطق آبگوشت را با نام های دیگری همچون شوربا یا دیزی یا پیتی هم می شناسند و به همین دلیل آن را می توان یکی از غذاهای سنتی ایران معرفی کرد. آبگوشت گردو و به برای پخت به زمان زیادی لازم دارد و به همین دلیل بیشتر مخصوص جوامع شهری و روستایی است و از گذشته به یادگار مانده است. اهمیت آبگوشت تنها به این دلیل نیست که مخصوص سفره خانواده‌های ایرانی است، بلکه از خوراک‌های آیینی ایرانیان نیز محسوب می‌شود.

دیزی

آبگوشت گردو و به

 در زمانهای قدیم آبگوشت را در ظرفی به نام دیزی می پختند. دیزی به ظرفی گفته می شود که آبگوشت را در آن می‌پزند. اما امروزه با ورود دیگر از دیزی استفاده چندانی نمی شود، به هر حال هنوز هم بسیاری از افراد آبگوشت واقعی را آبگوشتی می‌دانند که در دیزی پخته شده باشد.

استفاده از دیزی برای پخت آبگوشت به این دلیل اهمیت دارد که در این ظرف مواد به آرامی و در مدت زمان زیاد پخته می‌شوند و به همین دلیل غذا عطر و طعم ویژه‌ای پیدا خواهد کرد و به اصطلاح جا می‌افتد. از میان انواع دیگر آبگوشت می توانیم به مواردی مانند آبگوشت گردو و به ، آبگوشت زابلی(قاتق)، آبگوشت بوقلمون و آبگوشت لیمو عمانی  هم اشاره کنیم.

آبگوشت گردو و به یکی از انواع آبگوشت‌های خوشمزه و مخصوص شهر اراک است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. به طور معمول، آبگوشت گردو و به در وعده غذایی ناهار خورده می‌شود. این غذا به دلیل داشتن موادی مغذی مانند گوشت، لوبیا، گردو و به، از ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. طرز تهیه آبگوشت گردو و به بسیار شبیه به روش طبخ آبگوشت ساده معمولی است. در ادامه این مقاله طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و ساده گردو و به را برایتان توضیح داده ایم.

مواد لازم برای تهیه این غذا

پیاز: ۱ عدد
به: ۱ عدد
گوشت آبگوشتی: ۵۰۰ گرم
لوبیا سفید: ۲ لیوان دسته‌دار
مغز گردوی خرد شده: ۵ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: به مقدار لازم

آبگوشت گردو و به

مراحل تهیه آبگوشت گردو و به

در مرحله اول از تهیه آبگوشت گردو و به ابتدا بهتر است لوبیای سفید را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در آب خیس کنید. این کار کمک می کند نفخ آن گرفته شود و بعد از تناول آبگوشت کمتر اذیتتان کند. در این مرحله، پس از آنکه دو تا سه ساعت از خیس شدن لوبیا گذشت، پیاز را خرد کنید و به همراه لوبیا و گوشت آبگوشتی با مقداری آب درون قابلمه بریزید.

حال در این قسمت قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق گاز گذاشته و صبر کنید گوشت به همراه حبوبات به طور کامل پخته شود. زمان پخت گوشت و حبوبات تقریباً دو و نیم ساعت است.

پس از پخته شدن مواد داخل قابلمه، زردچوبه و فلفل و رب گوجه فرنگی و پودر گردو را به قابلمه اضافه کنید.

در مرحله سوم از طرز تهیه آبگوشت گردو و به، باید مواد داخل قابلمه را ۱۵ دقیقه روی حرارت متوسط اجاق گاز قرار دهید. حال به را با پوست خرد کنید. بهتر است تکه‌های به کمی درشت باشند. سپس در این مرحله به خرد شده را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید.

در این قسمت کمی نمک نیز همراه با به در محتویات داخل قابلمه بریزید. قابلمه را یک ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از گذشت حدود یک ساعت مواد داخل قابلمه کاملاً پخته شده است. آبگوشت گردو و به شما آماده است. نوش جانتان.

خواص آبگوشت گردو و به

آبگوشت خوشمزه به و گردو که طرز تهیه آن را در اینجا برایتان توضیح دادیم، به دلیل داشتن گوشت قرمز، به و گردو خواص نسبتاً زیادی دارد. گردو که در مقالاتی جداگانه خواصش را برایتان توضیح داده ایم، منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مس موجود در گردو باعث تقویت سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن می‌شود.

علاوه بر این، اسید فولیک موجود در گردو به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. فسفر و ویتامین B6 و همچنین منگنز موجود در آن، باعث جلوگیری از سرطان و استقامت و استحکام استخوان‌ها می‌شود.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.