طرز تهیه حریره بادام و خواص آن
20
حریره بادام

حریره بادام از جمله مواد غذایی مفید بعنوان غذای کمکی در نوزادان است . در این مقاله طرز تهیه حریره بادام و خواص آن را توضیح خواهیم داد. بهتر است در دوران شش ماهگی که قصد دارید از غذاهای کمکی استفاده کنید. “حریره بادام” و شیر بادام تهیه کنید .

از این ماده غذایی بهره ببرید زیرا یه دلیل داشتن مواد مغذی به جلوگیری از نرمی استخوان ها و کلسیم سازی در این دوره بسیار کمک می کند. بهتر است بادام را به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی  و فواید فراوان فقط به دوران نوزادی محدود نکنید. و برای رشد بهتر کودکان ار آن در رژیم غذایی دوران کودکی فرزندانتان استفاده کنید.

خواص شیربادام و عسل را می دانید؟

ارزش غذایی بادام

بادام سرشار از فیبر، ویتامین، کلسیم ، پتاسیم ، روی، منگنز و بسیاری مواد مفید و مغذی دیگر می باشد. روغن بادام از نوع اشباع نشده و هیچ کلسترولی ندارد.به همین علت مصرف بادام در افرادی دچار فشار خون یا کلسترول هستند،هیچ موردی ندارد. البته این ویژگی در بادام خام وجود دارد نه بادام های بوداده و شور کرده.

همچنین حاوی آنتی اکسیدان قوی بنام بتا کاروتن هست که عوامل مهم و تاثیر گذار در ایمنی بدن می باشد و به حفظ ایمنی کمک می کند. پروتئین، چربی های اشباع نشده و پتاسیم موجو در بادام برای سلامتی قلب مفید و عملکر قلب را بهبود می بخشد. مصرف بادام در کودکان امیزان ابتلا آنها به بیماری قلبی را کاهش می دهد. یکی از بهترین راهها برای بهره مندی از خواص بادام، تهیه حریره بادام است که در این مقاله روشش را آموزش داده ایم.

حریره بادام

مزایای مصرف بادام در دوران کودکی

هرچند تهیه حریره بادام برای نوزادان اهمیت دارد و یک غذای کمکی مناسب برای آنهاست، اما مهمتر از آن کمک به ادامه رشد موثر در کودکان است که همین یک دلیل مهم است تا مصرف “حریره بادام” را فقط در رژیم غذایی نوزادان قرار ندهید. بلکه آن را در رژیم غذایی کودکان نیز استفاده کنید.

در ادامه چند مورد مهم از اینکه چرا باید در دوران کودکی بادام  را به رژیم غذایی کودکان اضافه کنیم ، شرح می دهیم. استفاده از روغن بادام برای پوست نوزادان بسیار مفید است، روغن بادام با وجود فوایدی که دارد در استعمال خارجی نیز مفید است. اگر نوزاد یا کوک شما پوست خشکی دارد می توانید از روغن برای نرمی پوست استفاده کنید.

9 فایده بادام برای سلامت کودکان

  1. افزایش ایمنی بدن
  2. افزایش رشد مغز
  3. کمک به کنترل وزن
  4. سرشار از فیبر
  5. افزایش انرژی
  6. استخوان های سالم و قوی
  7. کنترل فشار خون
  8. افزایش انرژی
  9. داشتن قلبی سالم

استخوان های قوی تر برای کودکان

از ویژگی های مهم بادام وجود ماده مفید فسفر و کلسیم در بادام به استخوان سازی و افزایش قدرت استخوانی در کودکان تاثیر می گذارد، همچنین تا حدودی از بیماری های استخوانی جلو گیری می کند. از طرفی بادام حاوی مواد قلیایی است به همین دلیل خوردن بادام و تهیه حریره بادام برای ایمنی بدن کوک مناسب است. و بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی در مقابل رادیکال های آزاد مضر در بدن کوک عمل می کند.

بهبود رشد مغز در کودکان 

بادام دارای فسفر،منگز و ریبو فلاوین است این مواد مغذی به رشد مغز کمک کنند و همچنین مانع از ایجاد آلزایمر می شود. برای داشتن یک سیستم عصبی قوی از بادام استفاده کنید.یکی از فواید بادام که شاید خیلی هم به گوش نخورده باشد، تاثیر بادام بر روی سیستم های عصبی است.مصرف بادام فعالیت مغز و سیستم های عصبی را تقویت می کند. سبب بهبود عملکرد عملکرد مغز و تقویت حافظه در کودکان می شود.

افزایش انرژی در کودکان

اگر می خواهید کودک شما دچار کسلی و بی حالی نباشد و همانند تمامی با انرژی بالا شروع به فعالیت و بازی و سرگرمی کند. او را به خوردن بادام تشویق کنید زیرا وجود منگنز و مس در این ماده خوراکی به افزایش سوخن و ساز بدن کمک می کند. همچنین استفاده از بادام برای درمان یبوست کودکان خیلی موثر زیار به دلیل داشتن فیبر و الیافی که دارد، معده را از حالت خشکی خارج می کند و سبب درمان یبوست می شود.

حفظ کنترل وزن

شاید خیلی از والدین نگران اضافه وزن در دوران کودکی فرزندشان باشند، جالب است بدانید وجود چربی های اشباع نشده در بادام، سبب می شود تا کودک پس از مصرف از آن تا مدتی احساس سیری بکند و دارای انرژی باشد. مصرف بادام همچنین به دلیل داشتن پروتئین و ویتامین E انرژی بدن را افزایش می دهد. با جایگزین کردن مغز بادام بجای خوراکی های نمکی و پرکالری می توانید مانع از بروز چاقی و اضافه وزن در کوکان شوید. و در عین حال زمینه سلامت بیشتر کودک نیز فراهم می شود.

فواید مغز بادام

مصرف حریره بادام برای نوزادان

از دوران شش ماهگی به بعد مصرف غذایی کمکی برای نوزادان الزامی است. “حریره بادام” یکی از بهترین غذاهای کمکی برای نوزادان محسوب می شود. همچنین استفاده از شیر بادام می تواند به مرور جایگزین شیر مادر برای نوزاد باشد، با تهیه شیر بادام خانگی که تا اندازه زیادی به اندازه شیر گاو خاصیت دارد می توان شیرخوار را کم کم از شیر مادر جدا کرد.

طرز تهیه حریره بادام

بادام : 6 عدد

آرد برنج : 2 قاشق سوپ خوری

شیر پاستوریزه : یک استکان

شیر پاستوریزه: یک استکان

شکر: یک قاشق غذاخوری

آب: نصف استکان

توصیه: بهتر است در اوایل شش ماهگی آرد برنج و شیر بیشتر باشد و رفته رفته مقدار بادام مصرف شده را بیشتر کنید. بادام را در یک ظرف آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. تقریبا 30 ثانیه کافی است.

بعد از این زمان آنها را آبکش کنید و روی آنها را آب سرد بگیرید. حال باید پوست بادام ها را جدا کنید. بادام ها را با آب سرد و شکر در مخلوط بریزید، وقتی به مایع سفید رنگ تبدیل شد، آن را روی شعله ملایم به مدت 20 دقیقه قرار دهید دراین مدت مداوم مواد را هم بزنید،

حال آرد برنج را با شیر سرد حل کنید و به مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا مواد حالت قوامی پیدا کند.

**** حریره بادام آماده است مقدار اضافی بعد از مصرف را پس از سرد شدن در ظرف درب بسته در یخچال نگهداری کنید.

**** بهتر است در روز اول یک تا قاشق به نوزاد داده شود و هر روز یک قاشق به مصرف روز قبل اضافه شود.

ارزش غذایی حریره بادام

این “حریره” شامل ارد برنج هست و آرد برنج نیز دارای ویتامین ب،کربوهیدرات ، پروتئین و کلسیم است. از طرفی خود بادام دارای ویتامین آ و دی و همچنین اسید های چرب ضروری است وجود این همه ریز مغذی یکجا دارای ارزش غذایی بالایی می باشد.

همچنین بخوانید: خواص بادام برای پوست و زیبایی

 طرز تهیه و استفاده از شیر بادام برای نوزادان

برای استفاده از شیر بادام آنهارا در ظرف خیس کرده و پوستشان را جدا کنید و با مقداری شکر و آب مخلوط کنید و آسیاب کنید.

سپس از صافی رد کنید تا فقط مایع شیری رنگ را برای مصرف داشته باشید و روزانه در کنار شیرمادر به نوزادان بدهید.

با اینکار ارزش غذایی نوزاد بیشتر می شود.

فواید استفاده از شیر بادام 

  • کمک به رشد و استحکام استخوانها و دندان ها
  • جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مزمن به دلیل جلوگیری از آزاد شدن رایکال های آزاد
  • کمک به حفظ کنترل وزن به دلیل داشتن( انژری بالا ولی با کالری کمتر)

 نکته: استفاده از “حریره بادام” حتی برای سالمندان نیز توصیه می شود .

اگر در خانه خود ازسالمندان نگهداری می کنید می توانید مصرف این خوراکی را برای آنها نیز در نظر داشته باشید. زیرا مصرف بادام برای درمان و عقب انداختن آلزایمر مفید است. در نتیجه:  می توان گفت بادام بعنوان یک ماده مغذی که دارای مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد.

برای سلامت کوکان مفید و سلامت آنها کمک می کند. پس با قرار دادن بادام در رژیم غذایی کوکان البته به مقدار کافی نه زیاد می توانید سلامت غذایی کودک را تامین کنید. برای تشخیص بادام مرغوب و مناسب میتوانبد وارد لینک قیمت بادام مرغوب شوید.

20 دیدگاه

  1. منوچهر تیر 13, 1398 پاسخ

    حریره بادام خیلی خوشمزه اس

  2. مینا تیر 13, 1398 پاسخ

    حریره بادام بریا سالمندان چرا خوبه؟

  3. مینا تیر 13, 1398 پاسخ

    حریره بادام سالمندان چرا خ.به؟؟؟

    • مهرانه رجب تیر 30, 1398 پاسخ

      سلام
      فایدش برای مواد مغذی هست که داره چون استفاده از بادام و یا درست کردن حریره بادام برای سالمندان به بهبود آلزایمر یا پیشگیری آلزایمر کمک میکنه

  4. مهمهان تیر 13, 1398 پاسخ

    اگه با حریره بشه وزن رو کنترل کرک خیلی خوبه

  5. زینب تیر 13, 1398 پاسخ

    بسیار عالی👌🏻

  6. سودی تیر 15, 1398 پاسخ

    حریره بادام درست می کنم ولی بیشتر برنج میریزم.

  7. سحر تیر 27, 1398 پاسخ

    سلام
    من حریره بادام رو حتی الان برای خودم که کوک نه نوزاد و نه سالمند درست می کنم. اما سعی می کنم داخلش هم گردو هم ارد برنج و هم چنتا مواد نغذی دیگه ام استفاده کنم خیلی خوشمزه تر و مقوی تر میشه

  8. جواد خانی مرداد 6, 1398 پاسخ

    مصرف و درست کردن حریره بادام فکر کنم با غلظت های مختلف
    درست میشه یعنی میشه نسبتی بین بادام استفاده شده و مواد دیگه داشت این کار برای اذیت نشدن نوزاد انجام میشه چون معدش تازه میخواد به غذاهای جدید عادت کنه از زمان شروع تا مدتی که باید غذای کمکی استفاده غلظت ها ی مختلفی از مواد رو استفاده می کنن

  9. احمد مرداد 9, 1398 پاسخ

    سلام
    اگه از حریره بادام بجای بادام بری رژیم غذایی و لاغری استفاده کنیم میتونه موثر باشه یا ما فقط باید از خود بادام استفاده کنیم منظورم اینه که میشه مثلا از حریره بادام برای وعده غذایی صبح استفاده کرد مثل یک برنامه غذایی که برای رژیم استفاده می کنند؟؟؟؟

    • حسن موحد مرداد 10, 1398 پاسخ

      اگر قند و چربی بهش اضافه نشه میشه .

  10. امیر مرداد 9, 1398 پاسخ

    سلام
    من دیروز حریره بادام درست کردم ولی از آرد برنج هم استفاده کردم اما حالت جالبی نداشت یعنی مزس اصن به چیزی شبیه فرنی نمیخورد چکار کنم سری بعد اینطوری نشه؟؟؟

    • حسن موحد مرداد 10, 1398 پاسخ

      واقعیت اطلاعات در این زمینه ندارم .

  11. پونه مرداد 13, 1398 پاسخ

    ملین هست و در این سن مناسب تز طرفی نوشته برای عقب افتادن آلزایمر

  12. امید مرداد 15, 1398 پاسخ

    برای اونایی که تو رژیم غذایی شون بادام دارن درست کردن حریره بادام خلی انتخاب خوبیه چون خوردنش هم راحت تره بخاطر چربیش میگم

    • حسن موحد مرداد 15, 1398 پاسخ

      بله درسته

  13. مرتضی مرداد 15, 1398 پاسخ

    حریره بادام از اون غذا هایست که مادرم همیشه برام درست می کرد. حریره بادام بسیار مقوی و از ارزش غذایی بالایی برخورداره

    • حسن موحد مرداد 16, 1398 پاسخ

      بله مسلما همین طور هست .

  14. ریحانه مرداد 21, 1398 پاسخ

    حریره بادام تو این گرما وقتی داخل یخچال باشه چیزی کمتر یک ژله خوشمزه نمیشه تازه میشه اون رو با پودر های ژله طعم دار کرد

  15. نسیم مرداد 24, 1398 پاسخ

    سلام
    حریره بادام رو مبشه با یکم پودر گردو درست کرد

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.