طرز تهیه خورش فسنجان بسیار خوشمزه
0
تهیه خورش فسنجان
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

خورش فسنجان یکی از پرطرفدارترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که مردم ایران به خوردن آن علاقۀ  فراوانی دارند. این خورش با گردو و انواع گوشت تهیه می شود. مردم ساکن در استانهای شمال ایران برای تهیه خورش فسنجان از گوشت اردک هم استفاده می کنند. طعم این غذا بسیار عالی است و خود من – مانند بسیاری دیگر از شما –  حتی اگر 5 وعده پشت سر هم، فسنجان بخورم از خوردنش سیر نمی شوم.

شما می توانید طبق میل یا سلیقه خودتان این خورش را شیرین، ملس یا ترش تهیه کنید. می توانید از آب انار یا آب سماق هم در پخت این غذا استفاده کنید. تهیه خورش فسنجان کاری بسیار ساده است اما نسبت به غذاهای دیگر احتیاج به زمان بیشتری دارد تا به خوبی آماده شود ( حدود 10 ساعت )، پس برای پخت این غذا بهتر است زمانی را انتخاب کنید که عجله نداشته باشید.

حال در این مقاله خود روش پخت خورش فسنجان را برایتان توضیح داده ایم.

4 دستور غذای دیگر با گردو را هم یاد بگیرید!

مواد لازم برای پخت خورش فسنجان با مرغ یا گوشت چرخ شده

  • گردو 500 گرم
  • مرغ 4 _ 5  تکه یا 300 گرم گوشت چرخ کرده
  • پیاز 1 عدد
  • رب انار 5 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه  1 قاشق غذا خوری
  • شکر 3 قاشق غذاخوری
  • روغن 2 قاشق برای سرخ کردن
  • زعفران دم کرده
  • نمک، فلفل ، زردچوبه به مقدار لازم
  • 8 لیوان آب سرد ( آب یخ)

طرز تهیه خورش فسنجان

ابتدا پیاز را رنده کنید یا ریز خرد کنید و با دو قاشق روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. در این قسمت، نمک و زردچوبه را اضافه کنید .

گردوهای چرخ شده ( هر چه گردو له تر باشد بهتر هست) را به پیاز اضافه و مخلوط کنید. یک دقیقه تفت برای گردوها کافی هست.

حالا 6 لیوان از آب سرد را روی مواد بریزید. شعله گاز را کمی زیاد کنید تا به جوش بیاید و بعد از چند دقیقه در قابلمه را ببندید. بقیه آب را کم کم در حین پخت به خورش فسنجان اضافه کنید. زیرا اضافه کردن مداوم آب سرد به فسنجان باعث می شود غذایتان بیشتر روغن بیندازد.

این غذا برای جا افتادن به حدود 10 ساعت زمان نیاز دارد. بهتر است هر ساعت یکبار غذا را هم بزنید.

چند غذای خوشمزه با پسته هم بپزید!

بعد از پنج ساعت رب انار و رب گوجه و شکر رو اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رب، خورش فسنجان شما کم کم به رنگ قهوه ای می شود. رب گوجه باعث زیبا شدن فسنجان میشود، روغن فسنجان نارنجی رنگ و خود فسنجان تیره تر می شود .

در صورت تمایل، می توانید برای تهیه خورش فسنجان از مرغ استفاده کنید. برای این کار، مرغها را از قبل کمی سرخ کنید و بعد از رنگ انداختن رب در خورش در سه ساعت آخر اضافه کنید که مرغ همزمان با خود فسنجان پخته شود .

اگر هم دوست دارید فسنجان رو با گوشت قلقلی پخته و میل کنید، گوشت را با یک پیاز رنده شده، نمک و زردچوبه و دو سه قاشق آرد نخود، ( با دست ) مخلوط کنید و قلقلی کنید و روی آن کمی روغن بریزید، درب ماهیتابه را ببندید تا گوشت ها خودشان را بگیرند و بعد ماهیتابه را بردارید و بچرخانید تا گوشتها جابجا شوند و طرف دیگر آنها هم سرخ شود.

این گوشت ها را باید 5 دقیقه  آخر پخت به غذا اضافه کنید .

طرز تهیه خورش فسنجان
خورش فسنجان

مرحله آخر پخت خورش فسنجان

فسنجان خوشمزه ی شما  آماده هست .

اگر این خورش رو با گردوی تویسرکان تهیه کرده باشید ، حتماً الان یک تا دو بند انگشت روغن روی خورش نشسته و بسیار خوش طعم تر شده است .

کنار غذای خورش  فسنجان همه چیز می چسبد: ترشی و سالاد و سبزی و دوغ، من که همه رو با هم کنار فسنجون دوست دارم  🙂

نکته

اگر مرغ پخته شده اما خورش فسنجان هنوز جا نیفتاده، مرغ را بیرون بیاورید و در آخر به خورش اضافه کنید .

در صورت تمایل، برای از بین بردن بوی مرغ، می‌ توانید آن را جداگانه با آب و پیاز نیم پز و سرخ کنید  و بعد داخل خورش بریزید. نیم پز برای این که بقیه پخت مرغ در خود فسنجان انجام شود و خوش طعم تر و جا افتاده تر باشد.

برای تهیه خورش فسنجان به سبک شمالی از رب انار ترش استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید از کمی برگ بو در فسنجان استفاده کنید.

اگر از گردوی ایرانی به خصوص گردوی تویسرکان استفاده کردید، برای تفت پیاز و مرغ خیلی کم از روغن استفاده کنید ، زیرا خود گردو در خورشت روغن زیاد و خوشمزه ای می اندازد.

طرز تهیه کیک گردویی را هم یاد بگیرید!

آب سماق هم فسنجان رو خوش طعم می کند. در صورت تمایل برای این کار ، یک لیوان سماق پودر نشده را داخل دو لیوان آب جوش بریزید و در آن را ببندید ، بگذارید یک ساعت بماند و در اواسط پخت به خورش اضافه کنید؛ ولی تا 20 دقیقه آن را هم نزنید و در قابلمه را ببندید . هم زدن آب سماق در ابتدای اضافه کردن باعث ایجاد طعم گس می شود . آب سماق روش تویسرکانی ها هست زیرا تویسرکان علاوه برگردو سماق بسیار با کیفیتی دارد .

اگر طعم خاصی را از فسنجان دوست دارید می توانید برای ترش یا شیرین شدن خورش به دلخواه مقدار شکر و رب انار را تغییر دهید .

در تهیه خورش فسنجان حتماً از اب سرد استفاده کنید و آب را به مرور اضافه کنید .

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.