علت بار ندادن گردو را می‌دانید؟ اگر نه، اینجا بخوانید!
0
علت بار ندادن گردو
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

احتمالاً شما هم جزء افراد علاقه مند به باغبانی هستید و از این کار لذت می‌برید و شاید درآمدی هم از آن دارید. باغبانی، همان طور که می‌دانید کاری پرزحمت است و باید به صورت اصولی اجرا شود. در غیر این صورت، با مشکلاتی مواجه خواهید شد. درخت گردو یکی از پرطرفدارترین درختان برای کاشت و نگهداری است. اما این درخت پرطرفدار هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که باید راهکارهای آنها را بلد باشید. یکی از مشکلاتی که ممکن است زیاد رخ دهد و اهمیت زیادی هم دارد، این است که گردو میوه ندهد. در این مقالۀ فروشگاه تازه چین به بررسی علت بار ندادن گردو می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

در این مقاله به بررسی چند مورد از دلایل بار ندادن گردو پرداخته‌ایم. با خواندن این متن این دلایل را می‌شناسید و راهکارهای پیشگیری یا درمان آنها را فرا می‌گیرید. در انتهای مطلب اگر نظر یا پیشنهادی در این مورد داشتید، با ما در میان بگذارید.

چند علت بار ندادن گردو

 

بار ندادن گردو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این بخش آنها را نام می‌بریم و در مورد هر یک توضیحاتی خواهیم داد. سپس نحوۀ رفع این دلایل را هم بیان می‌کنیم. برخی از این دلایل عبارتند از انتخاب نهال نامناسب، رعایت نکردن اصول و نکات مربوط به کاشت نهال و اطلاع نداشتن از مراقبت‌های لازم پس از کاشت.

 

گردوی مرغوب و باکیفیت را از تازه چین تهیه کنید

انتخاب نهال نامناسب

 

بدیهی است که برای کاشت گردو باید نهال مناسب و مرغوب را انتخاب کنید. چون وقتی نهال مناسبی نداشته باشید طبیعتاً ثمر نخواهد داد. این امر روشنی است. نه فقط در مورد گردو، بلکه هر درخت دیگری به همین ترتیب است.

اما مناسب بودن نهال فقط به جنس نهال ختم نمی‌شود. منظور از مناسب بودن این نیز هست که نهالی که انتخاب می‌کنید باید با شرایط آب و هوایی منطقۀ کاشت مورد نظرتان سازگاری داشته باشد. برای مثال برخی نهال‌ها به سرمای بالایی نیاز دارند. طبیعی است که با کاشت آنها در مناطق گرمسیر هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

یک علت بار ندادن گردو در مناطق سردسیر هم می‌تواند زود گل بودن نهال باشد که در این صورت در سرمای شدید گل کرده و در نتیجه سرما گل‌های آن را از بین خواهد برد.

پس در اینجا مشخص شد که انتخاب نهال مناسب نقش مهمی در ثمردهی آن دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه نهال مناسب انتخاب کنید. به علاوه، نهال انتخابی حتماً کیفیت مطلوبی داشته باشد. بهتر است نهال را از یک نهالستان معتبر انتخاب کنید و از فروشنده مشورت‌های لازم را بخواهید تا نتایج مطلوب را به دست آورید.

 

نهال گردو
نهال گردو

علت بار ندادن گردو : کاشت نامناسب آن

 

عامل مهم دیگر در ثمردهی نهال گردو – و طبیعتاً هر نهال دیگری – کاشت اصولی آن است. پیش از کاشت نهال باید اصول مربوط به آن را بدانید. در غیر این صورت نهالتان ممکن است بار ندهد و تمام زحماتتان به هدر برود. نهال گردو به شرایط خاصی برای کاشت نیاز دارد که در این قسمت برخی از آنها را ذکر می‌کنیم.

گردو برای رشد به نور کافی نیاز دارد. به همین دلیل باید مکان کاشت آفتابی و طوری باشد که نور کافی دریافت کند. هرگز آنها را در سایه یا مکان کم نور نکارید تا زحماتتان به هدر نرود!

نهال‌ها را با فاصلۀ مناسب از هم بکارید. دلیلش را الان توضیح می‌دهیم. همۀ ما درخت بالغ گردو را دیده‌ایم. شاخ و برگ زیادی می‌زنند. اگر هنگام کاشت فاصلۀ اصولی را رعایت نکنید، پس از مدتی شاخ و برگ‌هایشان در هم فرو خواهد رفت. بین آنها بر سر رسیدن به نور و بقا جنگ می‌شود! طبیعی است که در چنین شرایطی برخی درختان بیش از دیگران نور می‌گیرند و بقیه نه. درختی که نتواند نور کافی جذب کند، طبیعتاً رشد کافی نمی‌کند و بار خوبی نخواهد داد. پس این هم یک علت بار ندادن گردو است!

اما نکتۀ مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، بارور بودن یا نبودن گردو است. بارور بودن یا نبودن فقط مخصوص حیوانات نیست. در درختان هم چنین ویژگی‌ای وجود دارد. توجه داشته باشید که در فواصل کاشت نهال اصول نر و ماده بودن گردو را رعایت کنید. اگر نهالتان غیر خودبارور است، می‌توانید از گرده افشان مناسب برای آن رقم کنید. بهتر است بدانید که استفاده از کود آمینواسید شوک می‌تواند عمل گرده افشانی را تسریع کرده و بهبود دهد.

 

کاشت نهال گردو

آبیاری نامناسب : علت بار ندادن گردو

 

بله! آبیاری هم اهمیت زیادی دارد. برای آبیاری برنامه ریزی مناسب و منظم لازم است. توجه داشته باشید که نیاز به آب در میان انواع مختلف نهال با هم فرق دارد. اما یک چیز در میانشان مشترک است: همه در سال‌های اول کاشت به تعداد دفعات آبیاری یکسانی نیاز دارند.

میزان آبیاری در درختان بالغ کمتر می‌شود و آنها به دفعات آبیاری کمتری نیاز دارند. این میزان آبیاری با میزان باردهی ارتباط مستقیم دارد. بدیهی است که اگر درخت تشنه بماند میزان باردهی‌اش کمتر می‌شود. اما برعکس آن نیز صادق است. آبیاری بیش از حد و غرقابی کردن درخت می‌تواند سبب ابتلا به بیماری‌های قارچی و در نهایت کاهش باردهی آن شود. شاید خیلی از افراد ندانند که آبیاری بیش از حد هم می‌تواند علت بار ندادن گردو باشد! پس بهتر است در مورد آبیاری هم اطلاعات کافی داشته باشید.

 

آبیاری نامناسب علت بار ندادن گردو

تغذیه نامناسب و غیر اصولی

 

بدون شک نهال گردو هم مانند سایر نهال‌ها به تغذیۀ اصولی نیاز دارد. رعایت نکردن اصول آن نتیجۀ مناسبی در پی نخواهد داشت. خاک محل کاشت گردو باید مواد مغذی کافی داشته باشد تا نهال بتواند به خوبی رشد کند.

اگر تغذیه به درستی انجام نشود، شاخ و برگ‌های گردو به درستی رشد نمی‌کنند و حتی کمرنگ می‌شوند. میوه به اندازۀ کافی و مناسب رشد نمی‌کند و باردهی را کاهش می‌دهد. تغذیه نامناسب باعث می‌شود شکوفه‌های درخت در اوایل بهار بریزد. همین تغذیه نامناسب و در پی آن ریختن شکوفه‌ها علت بار ندادن گردو است.

 

پیج اینستاگرام تازه چین را هم بازدید کنید

 

اگر پی بردید که خاک محل کاشت گردو به اندازۀ کافی مغذی نیست، می‌توانید این نقص را با استفاده از کودهای مناسب جبران کنید. همواره سعی کنید منطقه‌ای را برای کاشت گردو انتخاب کنید که خاک حاصلخیزی داشته باشد.

اما گاهی اوقات انجام دادن این کار کمی سخت یا حتی غیرممکن می‌شود. منظورمان این است که بنا به دلایلی مجبور می‌شوید نهال را در خاکی بکارید که حاصلخیز نیست. این هم راهکار دارد. مثلاً می‌توانید با استفاده از کودهایی مانند اسید هیومیک شوک، مولتی کمپلکس، سه بیست، کود نیترات کلسیم و … خاک را تقویت کنید. اسید هیومیک خاک را غنی و ریشه‌های درخت را قوی می‌کند و نیاز به کودهای دیگر را کاهش می‌دهد.

 

تغذیه نامناسب: علت بار ندادن گردو

آفات و بیماری‌ها

 

همۀ درختان آفت دارند و در برخی موارد هم به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند. این دو مورد هم علت بار ندادن گردو هستند که در اینجا در موردشان توضیحاتی می‌دهیم. آفت و بیماری باعث تضعیف درخت و در نهایت کاهش ثمردهی آن می‌شوند. حتی ممکن است جلوی بار دادن آن را کامل بگیرند.

بهترین راه برای مقابله با این مسئله اجرای اقدامات پیشگیرانه است. حتماً زیاد شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. اینجا هم همینطور است. همیشه بهتر است جلوی آلوده شدن نهال و درخت خود به آفت و بیماری را بگیرید. حتماً می‌پرسید که چگونه؟ توضیح خواهیم داد.

قبل از خرید نهال در مورد آفات و بیماری‌های آن بررسی کرده و سم مناسب برای آن را تهیه کنید. اما باید زمان مناسب برای استفاده از سم را هم بدانید. این دو نکته هم برای داشتن نهال و در نهایت درخت قوی و برداشت میوۀ مورد انتظار از آن اهمیت بسیاری دارد.

 

آفات و بیماری علت بار ندادن گردو
آفات و بیماری : علت بار ندادن گردو

نتیجه گیری

 

در این مقاله موضوع علت بار ندادن گردو را بررسی کردیم. سپس برای هر دلیل توضیحاتی دادیم و راهکارهای پیشگیری و در صورت نیاز برطرف کردن آن را نیز شرح دادیم.

اکنون با خواندن آن می‌دانید که چه عواملی ممکن است باعث بار ندادن درخت گردویتان شده باشد. در کنار آن، آموخته‌اید که چگونه می‌توانید از آن پیشگیری یا آن را درمان کنید. دانستن این مطلب به شما کمک می‌کند تا درختی ثمرده داشته باشید.

شما چه عوامل و دلایل دیگری را می‌شناسید؟ در مورد علت بار ندادن گردو چه چیزهای دیگری می‌دانید؟ اگر بر حسب تجربۀ شخصی دلایل دیگری را می‌دانید یا برای بهتر شدن درخت و نهال پیشنهادهایی دارید، در بخش نظرات ذکر کنید تا سایر خوانندگان هم از آنها مطلع شوند. این مطلب را برای دوستان و آشنایان خود نیز بفرستید تا آنها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

 

 

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.