گردوی تویسرکان بهترین گردو از نظر کیفیت و کمیت در ایران
8
گردو تویسرکان
کیفیت و تازگی محصولات تازه‌چین را دست کم نگیرید!
همین امروز فرصت دارید تا با ثبت نام در تازه‌چین از کد تخفیف اولین خرید محصولات با کیفیت تازه‌چین برخوردار شوید!
ثبت نام و دریافت تخفیف

همان طور که تا حالا زیاد شنیده اید، گردوی تویسرکان موقعیت بی نظیری برای اقتصاد شهر تویسرکان و استان همدان ایجاد کرده است. آوازه ی این محصول در بسیاری از کشورهای جهان پیچیده است و شهرستان تویسرکان را با این محصول می شناسند، ولی متأسفانه تا الان به این موقعیت که باعث رونق اقتصاد شهرستان می شود توجه چندانی نشده است که این تا حدی به کوتاهی مسئولین و مسئولیت ناپذیری آنها برمی گردد. شهرستان تویسرکان به دلیل داشتن حدود 5500 هکتار باغ گردو و تولید گردو با بهترین کیفیت ممکن در کل جهان، پایتخت گردوی کشور ایران نامیده شده است.

گردوی تویسرکان

اسم گردو و تویسرکان در جهان کنار هم قرار گرفته اند و این دو با هم شناخته شده هستند. محصول گردو در تویسرکان پتانسیل بسیار خوبی برای رونق گردشگری در این شهرستان ایجاد کرده است. این محصول نمادی از فرهنگ و تاریخ و تمدن شهرستان تویسرکان به شمار می رود.

بر اساس شناختی که اکثر مردم از تویسرکان دارند، اقتصاد عموم مردم این شهرستان با پرورش گردو است.

عدم توجه به موقعیت و پیشرفت تویسرکان

ایجاد صنعت جدید در تویسرکان با تولید فراورده هایی با استفاده از این گردوی مرغوب، چیزی است که تقریبا میتوان گفت هیچ حمایت و برنامه ریزی برای آن نشده است. با ایجاد این صنعت، فراورده های باکیفیت و مورد پسند مردم از گردو تویسرکان تولید میشود. در 20 آبان سال 1396 همایش گردو در تویسرکان برگزار شد.

در این همایش دستگاه های دولتی و بخش خصوصی حضور داشتند. همایش با برگزاری کارگاه های آموزش مثل: سر شاخه کاری و پیوند زدن و تغذیه و پرورش گردو  همراه بود. برای امسال مسئولان شهرستان تویسرکان پیگیر برگزار کردن جشن گردو تویسرکان به صورت پررنگ در نیمه ی دوم شهریور ماه که فصل برداشت گردو نیز است، هستند.

خشک کردن گردو تازه

تصمیم بر این است که جشن با زمان چهار روز تا یک هفته برگزار شود که در این جشنواره گردشگران از سرتاسر کشور امکان حضور در این جشن زیبا را داشته باشند و جذابیتهای گردشگری تویسرکان را ببینند. نوع ساخت باغها در تویسرکان سنتی است و برداشت گردو به صورت کاملا سنتی انجام میشود.

متأسفانه این موضوع باعث شده که در سال حدود سه نفر از افرادی که برای گردو تکانی از درخت بالا می روند، به دلیل سقوط از درختان بلند گردو دچار معلولیت شوند و یا جانشان را از دست بدهند.

در مورد گردو اطلاعات کاملی داشته باشید. کلیک کنید!

تویسرکان قطب تولید گردوی ایران ( گردوی تویسرکان)

با کیفیت ترین و بهترین گردو در ایران گردو تویسرکان است. تویسرکان از شهرستانهای استان همدان است که از لحاظ چربی مفید برترین گردو در ایران است. از لحاظ میزان تولید گردوی تویسرکان در درجه دوم قرار دارد.

گردو تویسرکان طبق اظهار نظر کارشناسها و به طور رسمی هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت در بالاترین سطح قرار دارد و شهرتی جهانی دارد.

این شرایط خوبی برای پیشرفت این شهرستان است. با این وجود متأسفانه این شهرستان به دلیل نبودن رونق اقتصاد در سالهای اخیر با کاهش جمعیت مواجه شده است. طبق کیفیت و کمیت این محصول در تویسرکان، این شهر می تواند به مرکز تولید گردو در جهان تبدیل شود.

اما تحقق این مورد با کشاورزی سنتی امکان پذیر نیست. برای تحقق این پیشرفت کشاورزی باید به صورت صنعتی و پیشرفته انجام داده شود.

جایگاه تویسرکان در جهان

شهرستان تویسرکان در کشور جایگاه و مقام اول تولید گردو و ایران بیشترین آمار تولید گردو را درجهان دارد. با توجه به آمار سازمان جهانی خواروبار بعد از چین و آمریکا، ایران از لحاظ تولید و سطح زیر کشت گردو مقام سوم را دارد و اما از نظر کیفیت مقام اول را در جهان دارد که گردو تویسرکان باعث کسب این مقام شده است.

به همین دلیل، کانون گردوی ایران تویسرکان را قطب تولید گردو در کشور نامیده است. فرماندار تویسرکان در گفت و گویی با خبرنگار همشهری گفت:

با هماهنگیهای ایجاد شده در کشور، شهرستان تویسرکان به عنوان پایتخت گردوی ایران برگزیده شد. فرماندار تویسرکان از اثرات مثبت دو جشنواره گردوی برگزار شده در سالهای گذشته صحبت کرد و گفت:

تویسرکان آمادگی برگزاری جشنواره ملی یا حتی جشنواره جهانی گردو را دارد. از آثار مثبت این جشنواره برای تویسرکان، رونق بسیار خوب بازار گردوی تویسرکان بود. جناب خاکسار با توضیح این که تویسرکان قطب گردوی جهان است بیان کرد:

برای این که وضعیت گردو هر چه بهتر پیشرفت کند باید نکته هایی را قبل از تولید گردو در نظر گرفت. ایشان با هدف بهره برداری بسیار بیشتر بیان کرد که باید کلاسهای آموزشی برقرار کرد و سطح علم باغداران را در زمینه تولید افزایش داد. دومین مرکز تحقیقاتی گردو در روستای کرزان واقع در تویسرکان است.

گردوی تازه

این ایستگاه تحقیقاتی کار خود را با سرمایه گذاری روی 17 کار تحقیقاتی مخصوصاً پژوهش برای اصلاح کردن ژنوتیپهای مختلف گردو و تولید نهال گردوی پیوندی آغاز کرد. خاکسار گفت :

ایستگاه تحقیقاتی روستای کرزان به عنوان یکی از مرکزهای تحقیقاتی توانمند کشور شناخته شده است.

 مرغوبیت گردوی تویسرکان

با توجه به آب و هوایی که تویسرکان دارد یکی از عالی ترین مناطق برای تولید گردو است. زیرا درخت گردو در آب و هوای کوهستانی بهترین بازده را دارد که البته گردو در شهرهای دیگری از ایران و در چین و فرانسه و آمریکا تولید می شود اما هیچ کدام از این گردوها کیفیت گردو تویسرکان اصیل را ندارد.

متأسفانه در کشور سودجویانی هستند که گردوهای منطقه های دیگر را به تویسرکان می آورند و با مغز گردوی تویسرکان مخلوط می کنند و به عنوان گردوی تویسرکان به افراد ناوارد می فروشند. فصل برداشت گردو در تویسرکان از اواخر شهریور تا پایان مهر ماه است. بهترین و تازه ترین گردوی تویسرکان در این فصل موجود است.

اگر برای خرید گردو به بازار رفتید، ذره ای از مغز گردو را ما بین دو انگشت شصت و اشاره قرار داده و فشار دهید اگر مقدار قابل توجهی روغن از آن خارج شد به احتمال بسیار زیاد گردوی تویسرکان و مرغوب است. این یکی از راههای تشخیص گردوی تویسرکان از سایر گردوها است.

اگر شما یکبار با گردوی اصیل تویسرکان خورش فسنجان درست کنید، از طعم و عطر آن حیرت زده می شوید. جالب این است که بدون اضافه کردن ذره ای روغن، مقدار بسیار زیادی روغن روی خورش را می پوشاند.

ما همه اطلاعات را در مورد گردو در سایت تازه چین قرار داده ایم. هر گونه سوالی درمورد گردو دارید می توانید با مطالعه مقاله های سایت تازه چین به بهترین جواب برای سوال خود برسید.

 

8 دیدگاه

  1. معلم وردپرس مرداد 23, 1397 پاسخ

    بسیار مطلب جالب در مورد گردو تویسرکان بود . موفق باشید .

  2. زهرا سبزعلی شهریور 8, 1397 پاسخ

    گردو تویسرکان بسیار عالی و چرب و خوشمزه است .

  3. علی مهر 12, 1398 پاسخ

    سلام خسته نباشید. قیمت گردوی امسال چقدر است؟گردوی خوب و بدون تقلب رو میتونم از شما تهیه کنیم

  4. نظری اسفند 13, 1400 پاسخ

    هیچ کجای ایران و جهان گردویی به مرغوب بودن گردوی تویسرکان ندیدم ….
    بهترین گردوی جهااان

  5. ایلیا آبان 5, 1401 پاسخ

    نهاوند بهتره

    • حسن موحد آبان 15, 1401 پاسخ

      اصلا اینطور نیست، بحث حرف من و شما نمی باشد، منابع علمی و مستند پشت این موضوع هست.

  6. شری آبان 16, 1402 پاسخ

    سلام گردو با پوست کیلو چند میتونم سفارش بدم

    • حسن موحد آبان 23, 1402 پاسخ

      سلام روی سایت میذاریم گردویی که موجود باشه

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.