انواع انجیر از نظر درخت و میوه
3
انواع انجیر

آنچه فروشگاه تازه چین در این مقاله برای شما بازدیدکننده و خواننده گرامی فراهم کرده است، تقسیم بندی درخت انجیر است که با دسته بندی انواع انجیر تفاوت دارد. در صورتی که در مورد نمونه‌های متنوع انجیر خشک و چگونگی دسته بندی آن سوالی برایتان پیش آمد یا به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید به مقاله مربوطه در همین سایت مراجعه کنید.

تقسیم بندی درخت انجیر

درخت انجیر که نام علمی آن فیکوس  (Ficus) است، گیاهی از خانواده موراسه (Moracee) بوده و بیش از ۶۰۰ گونه مختلف در سرتاسر دنیا دارد که اغلب آنها وحشی یا زینتی هستند. انواع زینتی فیکوس بنگالنسیس (انجیر معابد) و فیکوس رلیگیوزا دو نوع مشهور از این گیاه هستند که در مواردی مانند تزئینات و همچنین به‌عنوان گیاه آپارتمانی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند. «فیکوس الاستیکا» نیز که به درخت کاتوچو معروف است، هم برای مواردا زینتی و هم صنعتی استفاده می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید: آیا انجیر خشک برای کاهش وزن مفید است؟

انواع انجیر مهم در باغبانی

انواع انجیر مهم از نظر میوه در باغبانی به صورت انواع خوراکی و غیر خوراکی دسته بندی می‌شوند. نوع خوراکی انجیر از نظر گیاه‌شناسی به نام فیکوس کاریکا شناخته می‌شود. نوع غیر خوراکی آن مانند فیکوس کاریکا سیلوستره، در واقع درخت نر است که بیشتر برای تلقیح انواع انجیر خوراکی کاربرد دارد. این نوع انجیر به نام «بر» معروف است که سه بار در سال ثمر می‌دهد و در واقع سه نوع ثمر زمستانه، بهاره و تابستانه دارد. نوع بهاره این انجیر برای گرده افشانی یا به‌اصطلاح «بردهی انجیر خوراکی» به کار می‌رود. بهتر است بدانید که ثمردهی مداوم درخت نر انجیر حتی در زمستان و در زمانی که هیچ برگی بر روی درخت وجود ندارد یکی از عجایب طبیعت است.

میزان تولید محصول انواع انجیر خوراکی، در طول سال متفاوت است، به طوری که در برخی یک مرحله و در برخی دیگر دو مرحله است. اگر تنها یک مرحله محصول تولید کند، در تابستان میوه می‌دهد و اگر دو مرحله تولید محصول داشته باشد، مرحله نخست آن در بهار یا اوایل تابستان و مرحله دوم که محصول اصلی درخت است، در اواخر تابستان می‌رسد. نوع خوراکی انجیر با توجه به تولید میوه در سال و نیاز یا عدم نیاز به گرده‌افشانی برای ماندن میوه بر روی درخت، به سه دسته معمولی، ازمیر و سان‌پدرو تقسیم شده که در زیر آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

انواع انجیر خوراکی

 انجیر نوع معمولی از دوران باستان کشت می‌شده و به صورت وحشی در مناطق خشک و آفتابی با خاک عمیق و تازه و نیز در مناطق صخره‌ای رشد می‌کند. گل‌های انجیر معمولی همگی  ماده هستند و به همین دلیل به گرده‌افشانی نیاز ندارند. بعضی از ارقام مهم انجیر معمولی کادوتا  (Kadota)، میشن (Black Mission) ، قهوه‌ای  (Brown Turkey)، آدریاتیک (Adriatic) و کلسته (Celeste) هستند. انجیرهای سیاه موجود در بازار معمولا از این نوع هستند.

انجیر ازمیر مهمترین نوع اقتصادی به‌ویژه در ایران است. انجیر ازمیر در ایران به ارقام مختلف سیاه، سبز، پیوس، متی، شاه انجیر و کشکی تقسیم می‌شود. عمده انجیرهای تولیدی در ایران، گونه سبز نوع ازمیر است. در صورتی که به خرید انجیر خشک تمایل دارید تازه چین به شما دو محصول “انجیر خشک لوکس” و “انجیر خشک مخلوط صدویک نوع C” را به شما پیشنهاد می‌کند.

انجیر سان‌پدرو در هر فصل دو مرحله تولید محصول دارد که مرحله اول آن مهمتر است و به گرده‌افشانی نیاز ندارد. این در حالی است که محصول مرحله دوم برای ماندن میوه بر روی درخت به گرده‌افشانی نیاز دارد. ارقام مرتبط با انجیر سان پدرو شامل Desert King، Lampiera و San Pedro  هستند که معروف‌ترین آنها نوع King است.

ارقام مختلف انجیر از نظر میوه

 انجیر از نظر رنگ میوه به انواع انجیر سیاه و زرد یا سفید تقسیم بندی می‌گردد. با این وجود شرح جزئی‌تر برخی از ارقام موجود به‌صورت زیر است.

انواع انجیر

انجیر آدریاتیک  (Adriatic) 

این انواع انجیر به رنگ سبز تا زرد روشن هستند و به دلیل رنگ روشن گاهی به عنوان “انجیر سفید” نامیده می­شود. این نوع انجیر در زیر نور آفتاب به رنگ سفید دیده می­شود. شما می­توانید آن را به عنوان “انجیر راه راه آب­نباتی” هم به فروش برسانید. این مورد از انواع انجیر نوارهای سبز و سفید دارند. این رنگ­ها در برخی از ارقام صورتی و قرمز براق هستند و عطر و طعم فوق ­العاده شیرین دارد.

انجیر آدریاتیک در ماه ژوئن و ماه اوت برداشت می­شود. انجیر بالغ بسیار شیرین است و در تهیه دسر میوه نیز استفاده می‌شود. شما می­توانید آن را به همراه کرم یا پنیر ماسکروپان سرو کنید یا حتی می­توانید به همراه ماست شیرین گوست نیز استفاده کنید که بهترین حالت است.

انجیر قهوه‌ای (Brown Turkey)

انجیر قهوه‌ای ترکیه یکی از انواع انجیر خوب است که پوست بنفش تیره تا قهوه‌ای دارد و طعم آن نسبت به سایر انجیرها ملایم­تری است. رنگ داخل آن نیز متمایل به صورتی است.

انجیر قهوه‌ای ترکیه  به طور معمول در سالاد استفاده می­شود و شیرین بودن آن باعث ایجاد یک کنتراست خوشایند در سالاد یا دسرها می­شود. اگر شما انجیر قهوه ­ای ترکیه داشته و می­خواهید با آن دسر تهیه کنید، توصیه می‌کنیم آن­ را به عسل آغشته کرده و مقابل بخار قرار دهید تا به خوبی آماده شود. شما می­توانید از این نوع انجیر برای تهیه شکلات انجیر استفاده کنید.

انجیر کالی‌میرنا (Calimyrna)

انجیر کالیمیرنا نسبت به سایر انواع انجیر بزرگ است و پوستی به رنگ سبز و طلایی روشن دارد. آن­ها به رنگ صورتی نیز دیده می­شوند که در مقایسه با محیط کاملاً مشخص است.

با توجه به اینکه بخش داخلی انجیر کالیمیرنا بسیار رنگی است، از آن می­توانید به عنوان یک گزینه مناسب برای برش و سرو استفاده کنید. این انجیر طعم فوق­ العاده‌ای است. این انجیرها طعم خوبی دارند و در برخی موارد در آجیل نیز استفاده می­شوند. این انواع انجیر را می­توانید به همراه انواع مختلف پنیرها و همچنین به صورت پخته شده استفاده کنید. از آن­ها می­توان برای تهیه دسرهای خوب نیز استفاده کرد.

بلدید با انجیر کیک درست کنید؟ کلیک کنید!

انجیر کلسته (Celeste)

این نوع انجیر بسیار شیرین و پر آب و دارای پوست بنفش است. اندازه آن کوچک و متوسط بوده و به هر دو صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

انجیر کادوتا (Kadota)

انجیر کادوتا یکی دیگر از انواع انجیر است که پوست سبز روشن با فضای داخلی کم رنگ دارد و از سایر انواع انجیر شیرین‌تر است.

انجیر کادوتای خام بسیار خوب است. آن­ها بهترین انواع انجیر نیستند، اما شیرین­ترین انجیر خام هستند. آن­ها تنها انجیری هستند که در افسانه‌ها وجود دارند. این انجیرها برای نگهداری و تهیه مربا بهترین گزینه هستند.

استفاده از مقداری انجیر کادوتا در کیک نعناع بسیار ایده ­آل است و برای افرادی که طعم شیرین را دوست دارند بسیار خوب است. به همین دلیل، این انواع انجیر گزینه‌های مناسبی برای اضافه کردن به سالاد و استفاده از پیتزا انجیل و آرژول هستند.

خواص انجیر خشک را می‌شناسید؟

انجیر کینگ (Desert King)

این انواع انجیر رنگ بادمجانی و گوشت قرمز دارند، آب‌دار، بسیار خوشمزه و بافت قابل جویدن دارد. در هر دو حالت تازه و خشک مصرف می‌شود.

انجیر میشن (Mission)

انجیر میشن یکی از انواع پر ثمر درخت انجیر با دو مرحله تولید محصول است. میوه‌های این انواع انجیر از اوایل تابستان شروع به رسیدن کرده و تا اواخر تابستان ادامه دارد، به‌گونه‌ای که در تابستان معمولاً جوانه‌های ریز انجیر، میوه‌های نارس و رسیده آن به‌صورت همزمان دیده می‌شوند. میوه‌های رسیده آن به بزرگی تخم مرغ بوده و به رنگ سبز متمایل به زرد است. در ایران این انواع انجیر را در برخی موارد به‌نام انجیر سه وقته می‌شناسند.

3 دیدگاه

  1. مهدی شهریور 15, 1399 پاسخ

    سلام وقت بخیر یه سوال داشتم کدوم نوع انجیر بهترین گزینه برای خشک کردن است؟ممنون میشم راهنمایم کنین و همچنین نحوه خشک کردن انجیر بصورت بازاری چگونه است؟

    • حسن موحد شهریور 16, 1399 پاسخ

      اطلاعات کافی در این زمینه ندارم .

  2. سید حسن شهریور 22, 1399 پاسخ

    سلام
    بهترین انجیر برای خشک کردن انجیر زرد رنگ شهرستان استهبان استان فارس هست، که به صورت خشک شده در بازار موجود میباشد
    و نیز بهتر است انجیر بر سر درخت خشک شده باشد ، چون اگرم انجیر تر را خشک کنیم رنگ زیبایی خود را از دست میدهد

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.