آیا انجیر خشک برای کاهش وزن مفید است؟
0
خواص انجیر برای سلامتی

شما می‌توانید انجیر را به صورت انجیر خشک یا تازه میل کنید که طعمی شیرین و مزایای فراوانی برای سلامت دارد. با اینکه انجیر تازه در هند به آسانی به دست نمی‌آید، اما آن را می‌‌توان به صورت میوه‌های خشک شده که معمولاً بدان انجیر خشک گفته می‌شود، در دسترس است. حجم بالای کلسیم، آهن و پتاسیم موجود همراه با میزان بالای فیبر و چربی کم باعث شده است انجیر خشک به غذای سالمی در رژیم غذایی تبدیل شود که می‌توانید آن را به تنهایی یا همراه با ماست، سالاد و چاشنی‌های غذا در غلات و جو پرک بخورید.

انجیر ماده‌ای مغذی است، اما می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ اخیراً انجیر در میان مردم محبوبیت زیادی کسب کرده است و متخصصان تغذیه آن را به عنوان بخشی از رژیم غذایی مفید برای کاهش وزن توصیه می‌کنند. در بخش زیر، مزایای مختلف انجیر خشک  برای سلامت را برشمرده و توضیح داده‌ایم.

خواص انجیر تازه را می دانید؟

مزایای انجیر خشک

انجیر خشک سرشار از فیبر است

انجیر منبع  بسیار خوبی از فیبر قابل حل است که به شما کمک می‌کند مدت زمان زیادی سیر بمانید و علاوه بر این می‌تواند یبوست را تسکین  دهد.

سرشار از ویتامین‌های حیاتی و مواد معدنی است

انجیر سرشار از ویتامین‌‌های A، B1 و B2، منگنز و پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر است. میزان زیاد پتاسیم و مقدار کم سدیم باعث تسکین افرادی می‌شود که فشار خون بالا دارند.

منبع سرشار کلسیم

انجیر به دلیل داشتن کلسیم بالا باعث افزایش سلامت استخوان می‌شود.

افزایش ایمنی بدن

این میوه به دلیل داشتن لعاب بالا شما را در برابر گلودرد حفاظت می‌کند و در صورت ابتلا نیز به بهبود آن کمک می‌کند.

انجیر خشک استروژن مضر را از بدن دفع می‌کند

هورمون استروژن بیش از حد در بدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در یائسگی، تخمدان، سینه و سرطان رحم، افزایش وزن و نوسان‌های اخلاقی شود. انجیر خشک به شما کمک می‌کند که سطح اضافی این هورمون از بدنتان از برود و در نتیجه از ابتلای شما به وضعیت‌های بالا جلوگیری می‌کند.

محتوی آنتی اکسیدان‌هایی است که سلامت را ارتقا می‌دهند

انجیر محتوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فنول است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان کمک می‌کند.

خشک کردن انجیر
خرید انجیر گوشتی استهبان تازه چین

انجیر خشک به عنوان یک کمک هضم کننده عمل می‌کند

انجیر محتوی بتاکاروتن و نیز بنزالدهید (ترکیب ضد سرطان) و فلاونوئیدها و یک آنزیم هضم کننده به نام فیسین است.

مزایای انجیر خشک برای پوست

اگر می‌خواهید پوست بدنتان را در برابر اثرات مخرب افزایش سن و استرس محافظت کنید، باید به چندین چیز حیاتی توجه کرده و نکاتی را رعایت کنید؛ به یاد داشته باشید که پوست شما حساس است و به تغذیه مناسب نیاز دارد. بدون شک تاکنون در بخش‌های سلامت و بهداشت مجلات مختلف مطالب زیادی را خوانده‌اید، از جمله این که که کوچکترین بی‌توجهی شما ممکن است باعث شود که به یک بیماری پوستی سخت مبتلا شوید. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در پوست جوانان و بزرگسالان مشاهده می‌شود، آکنه و جوش است. برخی دیگر زگیل، جوش‌های سر سیاه، سر سفید و حتی کیست است که با مصرف انجیر خشک می‌توانید این اختلالات پوستی را تا حد زیادی برطرف کنید.

مصرف آن برای داشتن موهای بلند و سالم مفید است

با توجه به شیوۀ زندگی و عادات غذایی امروزی رایج در میان خانواده‌ها، ابتلا مشکلات مو بسیار شایع است که دلیل اصلی آن کمبود مواد معدنی و مواد مغذی حیاتی است. داشتن موهای سالم و بلند و پوستی درخشان بسیار مهم است. امروزه در بازار محصولات زیبایی و لوازم آرایشی فراوانی موجود است، اما اغلب نمی‌تواند نتایج مطلوب را به دنبال داشته باشند، اما با استفاده از انجیر خشک می‌توانید به این کار نیز کمک کنید.

این مقاله را هم بخوانید: خشک کردن انجیر در باغ و منزل

برای ایمن سازی در برابر سرطان پستان مفید است

یائسگی و سرطان پستان  برای زنان اهمیت بسیاری دارند که باید با آن‌ها مقابله کنند. این دو مشکل علاوه بر اثرات روان شناختی، خطرات بی شماری نیز برای سلامتی دارند. محققان پس از پژوهش‌های فراوان دریافته‌اند احتمال ابتلای زنانی که میوه‌های دارای فیبر مصرف می‌کنند به سرطان سینه کمتر است و خوردن انجیر خشک نیز می‎تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت فیبر طبیعی باشد. آلو، خرما، سیب و گلابی نیز مقدار فیبر مناسبی دارند.

انجیر خشک فشار خون را تنظیم می‌کند

انجیر به دلیل داشتن پتاسیم و ماده مغذی برای کنترل فشار خون بالا بسیار مفید است. با توجه به شیوۀ زندگی فعلی و مصرف بیش از حد مواد غذایی فراوری شده، ممکن است بدن کمبود پتاسیم داشته باشد و باعث ابتلا به فشار خون بالا شود. پس از آنجایی که انجیر سرشار از پتاسیم است، به شما در حفظ و تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

انجیر صدیک استهبان درشت دانه
انجیر صدیک استهبان درشت دانه تازه چین

کالری‌های انجیر خشک

حالا نوبت به قسمت کاهش وزن انجیر خشک می‌رسدمقدار کالری انجیر خشک از انجیر تازه بیشتر است و در حدود 100 گرم انجیر خشک می‌تواند تقریباً تا 220 کالری برایتان فراهم کند. با این که توصیه می‌شود انجیر خشک را به مقدار متوسط مصرف کنید، اما طعم و گوشت میوۀ شیرین آن باعث می‌شود بدان اعتیاد پیدا کنید و بیشتر از میزان مورد نیاز مصرف کنید.

علاوه بر کالری‌ها، انجیر شیرین است و شاخص گلیسمی متوسط 61 و بار گلیسمی 16 دارد که بالا است. بار گلیسمی (GL) بالای انجیر باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، زیرا انجیر به سرعت قند زیادی را در خون آزاد می‌کند که برای افرادی که می‌خواهند وزنشان را کاهش دهند یا افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، مفید نخواهد بود.غذاهایی که شیرین هستند و انرژی سریع آزاد می‌کنند، باید در اوایل روز خورده شوند، طوری که انرژی آزاد شدۀ آن‌ها می‌تواند در همان روز سوزانده شود.

خواص درمانی

انجیر خواص درمانی زیادی دارد که در این قسمت به چند مورد آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

جوشاندۀ انجیر برای درمان التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، سرخک، مخملک و آبله مفید است. یکی از فواید انجیر خشک این است که می‌توانید جوشاندۀ غلیظ انجیر خشک را برای رفع سرماخوردگی استفاده کنید که بسیار مفید است و علاوه بر این، غرغره کردن آن می‌تواند گلودرد را برطرف کند. از جمله خواص انجیر خشک که می‌توانیم بدان اشاره کنیم، آن است که انجیر خشک برای درمان سوءهاضمه بسیار مفید است و علاوه بر این، برای درمان نفخ و باد معده مناسب است. یکی از خواص بسیار خوب انجیر خشک آن است که برای از بین بردن بوی بد دهان می‌توانید از آن استفاده کنید.
کی از خواص دارویی انجیر خشک این است که مخلوط آن با عسل برای تسکین زخم معده بسیار مؤثر است.

خواص انجیر خشک برای افراد مبتلا به کم خونی

انجیر مقادیر زیادی آهن و ویتامین C دارد؛ ، انجیر خشک به دلیل داشتن مخلوطی از این دو مادۀ مغذی به یک میوۀ فوق‌العاده مفید برای افراد مبتلا به کم خونی مخصوصاً افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن تبدیل شده است. از طرف دیگر، انجیر خشک به دلیل داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول‌ها و تولید انرژی زیاد در بدن نیز می‌شود، یعنی همان چیزی که معمولا افراد کم خون از آن شکایت دارند. 50 درصد انجير خشک را قند تشکيل می‌دهد. علاوه بر این، منبع خوبي از پتاسيم، منيزيم، کلسيم، فسفر و ويتامين هاي C , B , A است.

خواص آن برای تقویت حافظه

خوردن انجیر همراه پسته، بادام و گردو موجب تقویت حافظه و قدرت تعقل و تفکر شده و گنجاندن آن در برنامه غذایی زنان باردار باعث تقویت حافظه جنین می‌شود.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید

مصرف انجیر برای افرادی که با کمبود آهن مواجه هستند نیز توصیه می‌شود. همواره به یاد داشته باشید رژیم‌های غذایی که به صورت آنلاین در دسترس هستند، بسیار عمومی هستند و ممکن است به تنهایی برای شما قابل استفاده نباشد، در نتیجه، ممکن است برای شما مفید باشند یا وضعیتتان را بدتر کنند و با بدنتان سازگار نباشند. از این رو، به یک برنامۀ غذایی نیاز دارید که مطابق با سبک زندگی و عادت‌های غذایی و وضعیت‌های پزشکی تنظیم شده باشد. پیش از شروع هر برنامۀ غذایی به شما توصیه می‌کنیم که با یک متخصص سلامتی واجد شرایط مشاورۀ تخصصی بگیرید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.