خواص انجیر تازه
0
خواص انجیر تازه

انجیر از میوه هایی است که در فصل های گرم سال به وفور در اکثر جاهای کشور یافت می شود.. اگر چه انجیر را خشک می کنند و از آن در اجیل و مخلفات در طول سال استفاده می شود اما خواص انجیر تازه بسیار زیاد است. انجیر یکی از میوه هایی است که نام آن نیز در قرآن آمده است و همین امر دلیلی بر اهمیت بالای آن است.

این میوه مغذی که طعم بسیار خوب و لذیذی هم دارد، می تواند سلامتی بدن انسان را تضمین کند. با خوردن انجیر تازه از فواید علاوه بر طعم خوش، از مزایا و خواص بی‌نظیر آن نیز بهره مند خواهید شد. در این مقاله وب سایت تازه چین خواص انجیر تازه را شرح داده ایم که می توانید بخوانید.

همچنین بخوانید: آیا انجیر خشک برای کاهش وزن مفید است؟

خواص انجیر تازه

انجیر تازه به دلیل داشتن کلسیم فراوان مانع ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. به نقل ازکارشناسان بزرگ تغذیه انجیر تازه منبع غنی بتاکاروتن و ویتامین سی است. این میوه دو آنتی اکسیدان بسیار مهم در خود دارد که در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی را ایفا می کنند. از آنجایی که انجیر غنی از قند است، منبع بسیار خوبی برای تأمین انرژی است و آب موجود در آن نقش نیز برای رفع تشنگی و عطش بسیار مفید است.

خواص انجیر تازه

آب موجود در این میوه به تدریج آزاد می‌شود و به همین دلیل، یکی از بهترین خوراکی‌ها برای وعده سحر است. انجیر از خانواده Berry است. این گروه از میوه‌ها دانه‌های ریزی دارند که همین دانه‌ها به دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کنند. در واقع، انجیر برای درمان و رفع یبوست هم بسیار مفید است. در خصوص انجیر ادعا و باورهای طب سنتی قوی وجود دارد که شاید آنها را شنیده یا در جایی خوانده باشید، به طور مثال، شیره سفید انجیر را برطرف کننده زخم و مصرف برگ آن را عامل کاهش قند خون می دانند که برای تأیید این تصورات باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

خواص انجیر سیاه (طبیعت و خواص درمانی)

انجیر سیاه از نظر طب سنتی طبعی گرم و تر دارد. برخی از مهمترین خواص انجیر تازه سیاه را در اینجا توضیح داده ایم: یکی از مهمترین خواص انجیر سیاه، این است که به استحکام و سلامت استخوان‌ها، پیشگیری و کمک به درمان آرتروز و ناراحتی های مفاصل کمک می کند. در کتب طب سنتی، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل است. ترکیب این دو ماده غذایی، علاوه بر تأمین املاح مورد نیاز بدن، سموم مختلف را از بدن خارج کرده و درد را از بین می‌برد. استفاده از جوشانده انجیر سیاه نیز برای درمان خانگی آرتروز بسیار مفید است.

خواص انجیر تازه
انجیر صدیک غنچه استهبان

شرح برخی خواص انجیر سیاه

انجیر سیاه خاصیت سم زدایی فوق العاده‌ای دارد و برای رفع اختلالات جریان خون هم بسیار مفید است.از خواص انجیر تازه این است که خاصیت ملین دارد و یکی از بهترین راههای درمان خانگی برای یبوست بوده و به پاکسازی روده‌ها کمک می‌کند.

انجیر خشک و تر برای از بین بردن تهوع بارداری و تامین مواد مغذی مورد نیاز جنین هم بسیار مناسب است و به همین دلیل مصرف خشک و تازه این میوه برای مادران باردار بسیار مفید است.انجیر ادرارآور است، تعرق را زیاد می‌کند و به همین دلیل به کاهش حرارت بدن و تشنگی کمک زیادی می‌کند.

انجیر سیاه آهن و ویتامین ث فراوانی دارد و از این رو مصرف آن برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.در طب سنتی، استفاده از شربت انجیر سیاه همراه با خرما، عناب و مویز را برای درمان بیماری‌های تنفسی، ناراحتی‌های کلیه، ذات‌الریه، سرماخوردگی و سرفه موثر می‌دانند.

خواص انجیر به داشتن مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر موجود در این میوه مربوط می شود. انجیر مواد مغذی بسیار زیاد از جمله ویتامین A، ویتامین B1،  ویتامین B2، کلسیم، آهن، فسفر، منگنز، سدیم، پتاسیم و کلرین در خود دارد.در این بخش در مورد برخی خواص انجیر تازه توضیحاتی خواهیم داد.

خواص انجیر تازه و خشک : پیشگیری از یبوست

در سه عدد انجیر 5 گرم فیبر وجود دارد. وجود فیبر زیاد در انجیر به عملکرد سالم و منظم روده کمک کرده و از ابتلا  به یبوست جلوگیری می کند. یکی از خواص فیبر این است که به افزایش حجم و حرکات روده کمک می کند؛ بنابراین نه تنها از بروز یبوست پیشگیری می کند، بلکه برای رفع اسهال و حرکات نامنظم و ناسالم روده هم مفید است.

این مقاله را هم بخوانید: خشک کردن انجیر در باغ و منزل

خواص انجیر تازه و خشک : کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر به کاهش وزن کمک کرده و غالبب اوقات مصرف آن به افراد چاق توصیه می شود. با این حال، کالری بالای این میوه می تواند باعث افزایش وزن شود، به ویژه زمانی که با شیر مصرف می شود و به همین دلیل در خوردن آن نباید زیاده روی هم بشود. خوردن مقدار کمی انجیر برای دریافت مواد مغذی ضروری کافیست.

خواص انجیر تازه و خشک: کاهش سطح کلسترول

انجیر حاوی پکتین است. پکتین یک فیبر محلول در آب است. هنگامی که انجیر در سیستم گوارشی جابجا می شود، کلسترول اضافه را با خود به سمت سیستم دفع کننده بدن می برد. به علاوه، پکتین به عنوان یک فیبر قابل حل حرکات سالم روده را تحریک می کند. پکتین خاصیت ملین دارد. مصرف مقدار زیاد فیبر برای سلامت کلی بدن مفید است و از بروز انواع مشکلات شکمی از جمله سرطان روده پیشگیری می کند.

این مطلب را هم از دست ندهید: انواع انجیر از نظر درخت و میوه


خواص انجیر تازه و خشک : پیشگیری از بیماری قلبی

انجیر خشک شده محتوی فنول، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب خطر بروز بیماریهای قلبی را کاهش می دهند. به علاوه، برگ های انجیر بر روی تری گلیسرید تأثیر مهارکنندگی دارد و حجم تری گلیسرید را کاهش می دهد. تری گلیسرید یک عامل مهم دیگر در بروز بیماریهای قلبی است.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.